این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
پژوهش های مشاوره
، جلد ۱۹، شماره ۷۴، صفحات ۱۸۲-۲۱۱
عنوان فارسی
اثربخشی درمانهای تحولی (سبک یادگیری واک) با رویکرد پردازش اطلاعات شناختی در درمان نارساخوانی شناختی
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی درمانهای تحولی (سبک یادگیری واک) مبتنی بر رویکرد پردازش اطلاعات شناختی بر بهبود کودکان ردهی سنی 7 تا 9 سالهی مبتلا به اختلال ﻭﻳﮊهی نارساخوانی شناختی در استان البرز است. روش: این پژوهش آزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعهی آماری این پژوهش شامل 60 نفر بوده که 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه کنترل قرار میگیرند. پیش از ارائهی مداخلات درمانی، بهرهی هوشی با استفاده از آزمون وکسلر چهارم، میزان علائم و نشانههای نارساخوانی با استفاده از رویکردهای درمان تحولی کتل – هورن - کارول، ایشینر و پردازش اطلاعات شناختی و سبک یادگیری دانشآموز، والدین، درمانگر و آموزگار با پرسشنامهی واک مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت. سپس افراد بر اساس جنسیت، سن، پایهی تحصیلی، سبک یادگیری و با توجه به اهداف پژوهش، به 3 گروه دیداری، شنیداری و جنبشی- حرکتی تقسیم شدند. پس از آن جلسات آموزشی طی 2 ماه برای سه گروه اجرا شد. به این صورت که 15 جلسهی 90 دقیقهای گروهی به دانشآموزان ارائه شد و در کلیهی جلسات آموزشی اولیا در کنار فرزندان خود حضور داشتند و به گروه کنترل هیچ آموزشی داده نشد. یافتهها: دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) تحلیل گردید که این بررسیها نشان داد که بین هر سه روش درمانی با گروه کنترل در سطح 5% تفاوت معناداری وجود دارد و هر سه روش درمانی مؤثر هستند. نتیجهگیری: درمانهای تحولی (سبک یادگیری واک) با رویکرد پردازش اطلاعات شناختی در درمان نارساخوانی شناختی مؤثر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نارساخوان، اختلالات ویژهی یادگیری،کتل - هورن - کارول، ایشینر، پردازش اطلاعات شناختی، سبک یادگیری.
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Developmental Therapies (VAK Learning Style) with Cognitive Information Processing Approach in Treatment of Cognitive Dyslexia
چکیده انگلیسی مقاله
Aim: The purpose of the present study is to determine the effectiveness of developmental therapies based on cognitive information processing approach on improvement of dyslexia in 7 to 9 years old children with learning disabilities in Alborz province. Methods: The method of this research is pre-test; post-test, with control group. The statistical population of this study consists of 60 persons, 30 of whom were placed in treatment group and 30 were placed in the control group. Prior to treatment interventions, IQ was assessed using Wechsler IV test, signs and symptoms of dyslexia was assessed with Cattell Horn Carroll's developmental therapies approach, ISHINR and cognitive information processing and learning style of students, parents, therapists and teachers was measured and evaluated using VAK Questionnaire. Then the students were divided into three separate groups of visual, auditory and kinesthetic based on their gender, age, educational level, learning style and considering the study goal. Thereafter, the training sessions were held within two months for these three groups. The students attended 15 ninety-minute training sessions along with their parents, while the control group did not receive any training. Results: The data were analyzed using multivariate analysis of variance (MANOVA) method and the results showed that there is a significant difference (5%) between all of the three treatments groups in comparison with the control group, so all the three treatments methods are effective. Conclusion: Developmental therapies (VAK learning style) utilizing cognitive information-processing approach are effective in the treatment of cognitive dyslexia.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Dyslexia, learning disorders, Cattell - Horn - Carroll, ISHINR, cognitive Information processing, learning style
نویسندگان مقاله
عطیه کاوه | Atiyeh Kaveh
دانشگاه آزاد اسلامی ساری
رمضان حسن زاده | Ramazan Hasanzadeh
دانشگاه آزاد اسلامی ساری
بهرام میرزاییان | Bahram Mirzaeian
دانشگاه آزاد اسلامی ساری
نشانی اینترنتی
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-1442-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات