این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های پولی و بانکی، جلد ۱۳، شماره ۴۴، صفحات ۳۴۱-۳۶۶

عنوان فارسی تأثیر حضور رسانه‌ای مقام پولی در تقاضای پول، نرخ ارز، و قیمت سکهٔ طلا در ایران
چکیده فارسی مقاله  بررسی تأثیر حضور رئیس‌کل بانک مرکزی در فضای رسانه‌ای بر بازارهای مالی، علاوه بر اینکه درک ما را از چگونگی شکل‌گیری الگوهای انتظاری افراد از آیندهٔ قیمت‌ها ارتقا می‌بخشد، به درک واقع‌بینانه‌تر از انتقال تکانه‌ها و سرریز نوسانات نیز می‌انجامد.  در این مقاله، اثرات متقابل حضور رسانه‌ای مقام پولی و سایر متغیرهای تحت بررسی با استفاده از مدل گارچ چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفته است.نتایج به‌دست‌آمده بیانگر این است که نرخ رشد قیمت سکهٔ طلا و نرخ رشد دلار به رشد حضور رئیس‌کل بانک مرکزی در فضای رسانه‌ای کشور واکنش مثبت نشان می‌دهد. این خود بیانگر نوعی تأثیر در الگوهای انتظاری افراد است که احتمالاً موجب افزایش تقاضا و در پی آن، رشد قیمت سکه شده است. تأثیر رشد حضور مقام پولی در رسانه در رشد تقاضای پول معنادار نیست، اما ضریب همبستگی شرطی ثابت رشد حضور مقام پولی در رسانه و نرخ‌های رشد تقاضای پول، سکه، و دلار معنادار است. چنانچه سبد دارایی افراد را ترکیبی از پول نقد، سکه، و ارز خارجی بدانیم، معناداری ارتباط این متغیرها بیانگر نوعی مدیریت سبد دارایی افراد است. این مدیریت در حالی است که به حضور و البته میزان حضور مقام پولی در رسانه واکنش نشان می‌دهند که این گمان مطرح می‌شود افراد هنگام بهینه‌سازی سبد دارایی خود برای حداکثر شدن مطلوبیت دارایی‌هایشان به اطلاعات دریافتی از رسانه‌ها به‌خصوص حضور رئیس‌کل بانک مرکزی در رسانه واکنش نشان می‌دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سیاست پولی، رسانه، انتظارات، مدل CCC-MGARCH

عنوان انگلیسی Effects of Presence of Monetary Policy Makers in Mass Media on Money Demand, Exchange rate and Gold Price in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Investigating the effect of the presence of the Governor of the Central Bank of Iran (CBI) on the media environment on the money and asset markets, in addition to raising our understanding of how the individuals' expected patterns from the future of prices, leads to a more realistic understanding of the transmission of shocks and the volatilities spillover. According to the results of this study, the presence of monetary authority in the media leads to an increase in the U.S. dollar against Iran's currency and growth of the price of gold coins. Although the presence of monetary authority on the media doesn't have a significant effect on the growth of money demand, but the effect of conditional correlation coefficient of the growth constant of the monetary authority presence on the media and the growth rates of demand for money, coins and dollars are significant.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علیرضا عرفانی | Alireza Erfani
semnan university
دانشگاه سمنان

فرشاد پرویزیان | Farshad Parvizian
University of Applied Science
دانشگاه جامع علمی کاربردی


نشانی اینترنتی http://jmbr.mbri.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1872-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سیاست پولی، بانکداری مرکزی و عرضه پول و اعتبارات (E5)
نوع مقاله منتشر شده مطالعه تجربی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات