این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های پولی و بانکی، جلد ۱۳، شماره ۴۳، صفحات ۲۵-۶۸

عنوان فارسی طراحی الگوی مسئولیت اجتماعی در نظام بانکی کشور
چکیده فارسی مقاله امروزه مسئولیت اجتماعی برای اکثر سازمان‌ها به‌خصوص نظام بانکداری و مدیرانشان موضوعی مهم به‌شمار می‌رود. تحقیق حاضر با هدف ارائهٔ الگوی یکپارچهٔ مسئولیت اجتماعی در نظام بانکی انجام یافته است. برای انجام دادن پژوهش، پس از مرور ادبیات، ابتدا با استفاده از روش دلفی و نظرخواهی از خبرگان به شناسایی ابعاد مسئولیت اجتماعی در نظام بانکی پرداخته شده است. جامعهٔ آماری این بخش ترکیبی از خبرگان دانشگاهی و نظام بانکی کشور در سطح بانک‌های دولتی، خصوصی، و نیمه‌دولتی بود و نمونه‌گیری از روش طبقه‌ای نسبی انجام شد. برای انجام دادن مراحل دلفی، پرسش‌نامه‌ای برگرفته از شاخص‌های مسئولیت اجتماعی در ادبیات و مبانی نظری به خبرگان ارسال شد، نظرسنجی پس از مرحلهٔ دوم دلفی متوقف و الگوی مفهومی اولیه تدوین شد؛ سپس در مرحلهٔ دوم پژوهش برای بررسی اعتبار الگو، از جامعهٔ آماری به تعداد 2296 نفر که شامل مدیران و کارشناسان مربوطه در نظام بانکی بود، نمونه‌ای به تعداد 749 نفر به روش طبقه‌ای نسبی انتخاب و پرسش‌نامهٔ تدوین‌شده بر اساس الگو در میان آنان توزیع شد. پس از انجام دادن تجزیه‌وتحلیل در این بخش با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی، الگوی مفهومی نهایی مسئولیت اجتماعی در نظام بانکی تدوین شد. یافته‌های تحقیق بیانگر 2 بعد اصلی (ذی‌نفعان اولیه و ذی‌نفعان ثانویه)، 9 مؤلفه (رقبا، نهادهای نظارتی و قانونی، مشتریان، تأمین‌کنندگان و شرکا، سهام‌داران، کارکنان، نهادهای حاکمیتی، جامعه، محیط‌زیست) و 32 شاخص است. درنهایت بر اساس الگوی به‌دست‌آمده مسئولیت اجتماعی بانک‌ها، پیشنهادهایی در زمینهٔ ابعاد ذی‌نفعان اولیه و ثانویه ارائه شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مسئولیت اجتماعی ، نظام بانکی ، رویکرد یکپارچگی

عنوان انگلیسی Designing the Pattern of Social Responsibility in the Country's Banking System
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to provide an integrated model of social responsibility in the banking system. After reviewing the literature, first using the Delphi method, a questionnaire based on social responsibility indicators in the literature and theoretical foundations was sent to a statistical sample consisting of experts from public, private and semi-public banks selected from the relative class method and After the second phase of Delphi and the development of the initial conceptual model, the poll was stopped. In the second phase of the research, 2296 people from the statistical community, including managers and relevant experts in the banking system, were selected from the statistical community to check the validity of the model. A sample of 749 people was selected by the relative class method and a questionnaire was distributed based on the model. After performing the analysis in this section, using the method of confirmatory factor analysis, the final conceptual model of social responsibility in the country's banking system was designed. The research findings show two main dimensions, 9 components, and 32 indicators. Based on the social responsibility model of banks, suggestions were made about the concepts of government institutions, the country's health system and attention to the family.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی رضاییان | Ali Rezaeian
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

احمد ودادی | Ahmad Vedadi
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

محمدرضا ربیعی مندجین | Mohammad Reza Rabee Mandagin
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

حسن جعفری طاهری | Hassan Jafari Taheri
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز


نشانی اینترنتی http://jmbr.mbri.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1963-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مؤسسات و خدمات مالی (G2)
نوع مقاله منتشر شده مرور ادبیات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات