این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های پولی و بانکی، جلد ۱۲، شماره ۴۲، صفحات ۶۵۳-۶۹۴

عنوان فارسی شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر در پیاده‌سازی بانکداری جامع در نظام بانکی بر اساس نقشه شناختی فازی
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف شناخت عوامل مؤثر در پیاده‏سازی بانکداری جامع صورت گرفته است. بدین منظور، پنجاه عامل از طریق مطالعهٔ ادبیات موضوع و مصاحبه با خبرگان و مدیران صنعت بانکداری که در پیاده‏سازی بانکداری جامع دارای تجربه بوده‏اند، شناسایی شد. این عوامل در شش دستهٔ کلی مشتری‏، زیرساختی، فرایند، ساختار و استراتژی، نیروی انسانی و قوانین و مقررات قرار گرفتند. سپس به‌منظور شناسایی شاخص‏های محوری مدل از ترسیم نقشه شناختی فازی استفاده شد. نتایج نشان داد که ارائهٔ محصولات متناسب با نیاز مشتریان دارای محوریت بیشتری نسبت‌به سایر عوامل است. همچنین داشتن دیدگاه بلندمدت درجهتِ رفع نیاز مشتریان در رتبهٔ دوم اهمیت قرار می‏گیرد. این شاخص بیشترین اثرگذاری را در سایر متغیرها دارد. شاخص ارائهٔ محصولات متناسب با نیاز مشتری بیشترین تأثیرات را از سایر متغیرها دریافت می‏کند. در این تحقیق، از رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری برای طراحی مدل استفاده شد. نتایج نشان داد که عوامل زیرساختی به‌عنوان سطح‌مبنا و پایه‏ای تأثیر اساسی در سایر عوامل دارند. به‌علاوه عوامل انطباق با قوانین و مقررات، نیروی انسانی، و ساختاری در سطح دوم، عوامل فرایندی در سطح سوم، و عوامل مرتبط با مشتری در سطح آخر قرار دارد. به‌علاوه تحلیل میک‏مک نشان داد که عوامل زیرساختی جزو متغیرهای مستقل قرار می‏گیرند و در سایر متغیرها اثرگذار هستند، ولی خود وابستگی کمی به سیستم دارند. عوامل مربوط به مشتری و اصلاح و بهبود فرایند جزو طبقهٔ متغیرهای وابسته قرار می‏گیرند. این متغیرها دارای نفوذ کم ولی وابستگی زیاد به سایر متغیرها هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بانکداری جامع، نقشه شناختی فازی و مدلسازی ساختاری تفسیری

عنوان انگلیسی Identification and Analysis of Factors Effecting the Implementation of Universal Banking Based on Fuzzy Cognitive Map
چکیده انگلیسی مقاله  This study aims to determine the factors affecting the Implementation of Universal Banking. For this purpose, 50 factors were identified through the study of literature and interviews with experts and managers of the banking industry who had experienced in Universal banking implementation. These factors were classified into six categories: customer, infrastructure, process, structure, human resources, and regulations. Then, fuzzy cognitive mapping was used to identify the axial factors of the model. The results showed that providing products tailored to customers' needs is more focused than other factors. Then, an interpretive structural modeling approach was used to design the model. The results showed that infrastructure factors as the base level had a significant effect on other factors. In addition, factors of compliance with laws and regulations, manpower and structure at the second level, and process factors at the third level and the factors associated with the customer were at the last level. The analysis of MICMAC also showed that infrastructure factors are independent variables and affect other variables but have little dependence on the system. Customer-related factors and process improvement are included in the category of dependent variables. These variables have little influence but are highly dependent on other variables.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرتضی نجف | Morteza Najaf
mbri
دانشگاه علامه طباطبائی

قاسم بولو | Ghasem Bolo
دانشگاه علامه طباطبائی

جعفر باباجانی | Jafar Babajani
دانشگاه علامه طباطبائی

وجه الله قربانی زاده | Vajhollah Ghorbanizadeh
دانشگاه علامه طباطبائی


نشانی اینترنتی http://jmbr.mbri.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1564-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مؤسسات و خدمات مالی (G2)
نوع مقاله منتشر شده مقاله نظری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات