این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۱-۲۷
عنوان فارسی
مروری نقادانه بر ساختار انقلابهای علمی
چکیده فارسی مقاله
انگیزۀ و هدف اصلی تامس کوهن از تدوین کتاب ساختار انقلابهای علمی، ارائه تحلیلی در حوزۀ تاریخ فلسفۀ علم و تبیین دگرگونیها و استمرار نهاد علم است. کوهن که تحصیلات خودش را در فیزیک (مهندسی هیدرولیک) تا درجه دکتری بهپایان رسانده، بیشتر به تاریخ فلسفۀ علم (یا بهگفته بعضی، تاریخ و فلسفۀ علم)گرایش داشت. او تحتتاثیر آموزههای افرادی مانند ماکس پلانک، الکساندر کوَیره و جیمز کاننت (رئیس دانشگاه هاروارد در زمان تحصیل نویسنده در آن دانشگاه) به این گرایش علاقهمند شد. علاوه بر این افراد، لودویگ ویتگنشتاین و استنلی کَیول بر کوهن و علاقهمندی او به رویکرد هرمنیوتیک بسیار موثر بودند. او در این کتاب، که در زمان خود (دهۀ 1960) کاری بهواقع نوآورانه بود، مفاهیم مهمی را بهکار میگیرد که شاید مهمترین آنها ”پارادایم“ و ”اجتماع علمی“ باشد. مناسباتی که کوهن بین این دو مفهوم بیان نموده در توسعه جامعهشناسی علم تاثیر فراوان داشته است. هدف اصلی این مقاله، بازخوانی نقادانۀ این اثر مهم از دید جامعهشناختی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پارادایم، اجتماع علمی، انقلاب علمی، علم عادی، قیاسناپذیری پارادایمها، استمرار علم،
عنوان انگلیسی
A Critical Review on the Book “The Structure of Scientific Revolutions”
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of Thomas Kuhn in writing “The Structure of Scientific Revolutions” was to prepare an analysis in the field of the philosophical history of science and to explain the changes and continuity of scientific institutions. He studied physics at Harvard University but he was more interested in philosophy of science history. Kuhn’s mind was deeply impressed by Alexandre Koyre´, Max Planck, and James Conant, also his interest in hermeneutics was motivated by Ludwig Wittgenstein and Stanley Cavell. This book which was really innovative in its own time (1969s) brought about some important concepts that most frequented ones would be “paradigm” and “scientific community”. For Kuhn, the relations between these two concepts had an important role in the development of the sociology of science. Perhaps it could be said that the same as Kuhn was influenced by his predecessors, his posterities were impressed by Kuhn in their views in the field of sociology of science.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پارادایم, اجتماع علمی, انقلاب علمی, علم عادی, قیاسناپذیری پارادایمها, استمرار علم
نویسندگان مقاله
فرهنگ ارشاد |
استاد، گروه جامعهشناسی، عضو هیأت علمی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
نشانی اینترنتی
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7627_d412f72216a46038b26ffe86efbc87d5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات