این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۱، شماره ۱۲، صفحات ۲۷۹-۳۰۲

عنوان فارسی بررسی جنسیت و نقش‌های جنسیتی در تصاویر کتب درسی عصر پهلوی
چکیده فارسی مقاله تصاویر کتب درسی افزون بر انتقال اطلاعات و تفهیم مطالب درسی در فرایند جامعه‌پذیری و نهادینه سازی ارزش های اجتماعی موثر است. کتب درسی و تصاویر آن از طریق القای مطالب و مفاهیم، تاثیری ماندگار بر نگرش ها و الگوهای رفتاری فراگیران دارد. یکی از مقوله های در خور مطالعه برای درک کارکردهای مذکور،نحوه ی بازتاب مقوله جنسیت در تصاویر کتب درسی است. از این رو، در پژوهش پیش رو تصاویر کتب مقطع ابتدایی دوره پهلوی از بُعد جنسیت و نقش های جنسیتی مورد بررسی قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر که به شیوه توصیفی ـ تحلیلی صورت گرفته ، ارزیابی نقش تصاویر کتب درسی در بازتعریف نقش های جنسیتی و الگویابی جنسیتی فراگیران است. یافته های حاصل از این پژوهش نشان دهنده تاثیر حضور کلیشه های جنسیتی از منظر نقش و جایگاه دو جنس در خانواده و هم چنین نظام اجتماعی است. ساختار جنسیتی تصاویر کتب درسی دوره پهلوی مبین محدودیت حضور زنان در عرصه‌های تاریخی سیاسی، علمی و ساحت اندیشگی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جنسیت، تصاویر، کتب درسی، دوره پهلوی،

عنوان انگلیسی The Investigation of Gender and Gender Roles in the Textbook Images of Pahlavi Period
چکیده انگلیسی مقاله In addition to the role of textbooks in conveying information and understanding the curriculum, they can effectively socialize and institutionalize social values. Textbooks and their illustrations have a lasting effect on learners’ attitudes and behavioral patterns by inducing content and concepts. One of the categories worth studying to understand these functions is how gender is reflected in textbook images. Therefore, in the present study, the images of elementary school books of the Pahlavi period have been examined in terms of gender and gender roles. This descriptive-analytical study aims to evaluate the role of textbook images in redefining gender roles and gender modeling of learners. The findings of this study show the effect of the presence of gender stereotypes in terms of the role and position of the two sexes in the family and the social system. The gender structure of the textbook images of the Pahlavi period indicates the limitation of the presence of women in the historical, political, scientific, and intellectual fields. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله جنسیت, تصاویر, کتب درسی, دوره پهلوی

نویسندگان مقاله زهرا علیزاده بیرجندی |
دانشیار گروه تاریخ، عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

زهرا حامدی |
استادیار گروه تاریخ، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد داراب، ایران

سمیه پورسلطانی |
کارشناس ارشد تاریخ، دانشگاه پیام نور مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7555_49defff7222c7f12bbc067e50c03389d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات