این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۱، شماره ۱۰، صفحات ۲۷-۵۲

عنوان فارسی «نقد و بررسی مکتب ادبی رئالیسم انتقادی در ایران» (براساس داستان‌های «فارسی شکر است» و «گیله مرد»)
چکیده فارسی مقاله اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم زمان شکل­گیری مکاتب هنری جدید در اروپا بود. ظهور رئالیسم ناشی از تغییرات اساسی در فهم جهان و تجدید نظر بنیادی در رابطه بین انسان و جهان بود. در اروپا بعد از جنبش­های کارگری، رویکرد نویسندگان و شاعران که تا پیش از این بر پایه­ی عقل و استدلال (کلاسیک­ها) و یا بر تخیلات فردی (رمانتیک­ها) بنیان بود، به ناگاه تغییر می­کند و تقابل فرد با پیرامونش هسته­ی اصلی این مکتب ادبی قرار می‌گیرد. رئالیسماحساسات جمعی و واقعیت­های پیرامون خود را به تصویر کشید. این مکتب ادبی به شاخه­های مختلفی تقسیم شد از جمله: رئالیسم جادویی، بورژوا، انتقادی، سوررئالیسم و ... . رد پای این مکتب ادبی در آثار نویسندگان ایرانی نیز مشهود است. ایران در اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیست دستخوش تغییرات اساسی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شد. از این رو جنبش­های ادبی هم در ایران تغییرات مهمی را پشت سر گذاشت. در پی انقلاب مشروطه، اصلاحات ارضی، ورود صنعت چاپ، ترجمه آثار ادبی و ... زبان و سبک نگارش در ایران تغییر کرد. زبان عامیانه، روان، ساده و طنزآمیز جایگزین زبان درباری و رسمی شد. داستان کوتاه، پاورقی­نویسی و رمان­های اجتماعی - تاریخی جایگزین ادبیات تعلیمی و الهیات عرفانی شد. کلیدواژه‌ها: 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رئالیسم، رمانتیسم، جنبش‌های کارگری، انقلاب مشروطه، ادبیات فارسی،

عنوان انگلیسی A Critique of the Literary School of Critical Realism in Iran (Based on the Stories of "Farsi Shekar Ast/Persian is Sugar" and "Gileh Mard")
چکیده انگلیسی مقاله The late eighteenth and early nineteenth centuries were the time for the formation of new schools of art in Europe. The rise of realism was the result of fundamental changes in the understanding of the world and a fundamental revision of the relationship between man and the world. In post-labor Europe, the approach of writers and poets, previously based on reason (classics) or on individual fantasies (romantics), changes dramatically and the individual's confrontation with his surroundings became the main subject of this literary school. Realism portrayed the collective feelings and realities around it. This literary school was divided into different branches, including magical realism, bourgeois, critical, surrealism, and so on. The traces of this literary school are also evident in the works of Iranian writers. Iran underwent fundamental political, social, and cultural changes in the late nineteenth and early twentieth centuries. Therefore, literary movements in Iran have undergone important changes. Following the Constitutional Revolution, land reform, the entry of the printing industry, translation of literary works, etc., the language and style of writing in Iran changed. Folk, fluent, simple, and humorous language replaced the court and official language. Short stories, footnotes, and socio-historical novels replaced didactic literature and mystical theology.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رئالیسم, رمانتیسم, جنبش‌های کارگری, انقلاب مشروطه, ادبیات فارسی

نویسندگان مقاله ناهید اکبرزاده |
دانشجوی دکتری ادبیات روسی، دانشگاه دولتی علوم انسانی مسکو، روسیه

جان‌اله کریمی‌مطهر |
استاد زبان و ادبیات روسی، دانشکدۀ زبان‌ها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7247_9f6147368f06b7197fd1a6d5abeba72b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات