این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۲۱، شماره ۱۰، صفحات ۲۱۹-۲۴۰
عنوان فارسی
بررسی و نقد کتاب انگاره ادبیات. از هنر برای هنر تا نوشتارهای عملگرا
چکیده فارسی مقاله
مقدمه آخرین کتاب الکساندر ژِفِن با نام انگاره ادبیات. از هنر برای هنر تا نوشتارهای عملگرا با اعطاء جایزه نوبل ادبی به باب دیلن در سال 2016 که واکنشهای متناقضی را برانگیخته است آغاز میشود. ژفن خاستگاه مخالفت با این رویداد را گونهای برداشت محدودکننده و زیباییشناختی از انگاره ادبیات میداند که از سده نوزدهم به این سو در نقد ادبی و نظریه ادبیات، بهویژه در فضای آکادمیک، چیره گشته است. او همسو با نوشتههای پیشین خود، ضمن مخالفت با تمامی کسانی که از ابتدای سده بیست و یکم بحران، بیاعتباری، زوال و یا حتی مرگ ادبیات همروزگار را فریاد میزنند، از نوزایی ادبیات و لزوم بازتعریف انگاره ادبیات سخن میگوید. او در این جستار میکوشد با رویکردی «توصیفی» و ارجاع به منابع بیشمار ویژگیهای ادبیات معاصر کنشگرا را درتقابل با ادبیات خودآیین و خودبازتاب در شش حوزه برشمرد. جستار پیش رو تلاش میکند تا پس از شناساندن برداشت کارکردگرای ژفن از ادبیات همروزگار که بسیار آمریکاییزده است، آن را با اندیشههای برخی از متفکران همدوران او مقایسه کند تا پیامدهای رویکرد ژفن به ادبیات را، از جمله پیدایش گونهای نقد اخلاقی و سانسور مرامی، واکاوی نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ژفن، ادبیات معاصر، مرگ ادبیات، هنر برای هنر، کارکردگرایی، سانسور،
عنوان انگلیسی
A Critique on the Book “The Idea of Literature. From ‘Art for Art’s Sake’ to Writings That Intervene
چکیده انگلیسی مقاله
The introduction of “The Idea of Literature. From ‘Art for Art’s Sake’ to Writings That Intervene”, the last book by Alexandre Gefen, starts with dedicating the Nobel Prize in Literature to Bob Dylan in 2016 that caused controversial reactions. In Gefen's view, the reason for all these disagreements is the restrictive and aesthetic perception of the concept of literature which has dominated literary critique and theories in academic places from the nineteenth centuriy. In accordance with his previous works, he talks about the revival of literature and the necessity to redefine of the idea of literature, opposing all those who have been shouting for crises of discredit, decay, or even death of contemporary literature, since the beginning of the twenty-first century. In this book, he tries to present a descriptive approach of Contemporary Activist Literature and uses countless references to sources to confront it with autonomous and self-reflective literature in six areas. This essay is first trying to explore the Gefen's functionalist conception of contemporary literature which is very American and then compare it with the ideas of other scholars to find out the implications of Gefen's approach to literature, including the emergence of forms of moral criticism and ideological censorship.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ژفن, ادبیات معاصر, مرگ ادبیات, هنر برای هنر, کارکردگرایی, سانسور
نویسندگان مقاله
حسن زختاره |
استادیار زبان و ادبیات فرانسه، عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
نشانی اینترنتی
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7254_1be495348203e06249fb2f681d3f3428.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات