این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۱، شماره ۱۰، صفحات ۲۴۱-۲۶۳

عنوان فارسی نقد و بررسی فعالیت‌های مربوط به مهارت خواندن و درک مطلب در کتاب‌های زبان انگلیسی با اهداف دانشگاهی: نسل قدیم درمقابل نسل جدید
چکیده فارسی مقاله منابع درسی در دوره‌های زبان تخصصی بر توسعه و تقویت مهارت خواندن و درک مطلب دانشجویان تاکید دارند. هدف تحقیق حاضر، بررسی و مقایسه‌ی سوالات بخش خواندن در کتاب‌های زبان تخصصی قدیمی و جدید چاپ شده توسط سازمان سمت بود. بدین منظور، دسته بندی فریمن (2014) مورد استفاده قرار گرفت و کلیه‌ی فعالیت‌های مربوط به این مهارت در 5 کتاب زبان تخصصی قدیمی و 5 کتاب زبان تخصصی جدید دسته‌بندی شدند. نتایج نشان داد که حدود نیمی از فعالیتهای موجود در کتابهای قدیمی مربوط به سوالات محتوایی بود درحالیکه بیشترین میزان فراوانی در کتابهای زبان تخصصی نسل جدید به سوالات مرتبط با دانش زبانی تعلق داشت. علاوه بر این، در هر دو مجموعه، سوالات مربوط به دانش لغوی و درک ضمنی بیشترین میزان فراوانی را داشتند. هم‌چنین، در میان دو نوع سوالات مربوط به تاثیر عاطفی، سوالات مربوط به زیرمجموعه‌ی ارزیابی فراوانی بیشتری داشت. نتایج حاصل از آزمون خی‌دو نیز نشان‌دهنده­ی تفاوت معنادار بین کتاب‌های زبان تخصصی قدیمی و جدید از نظر فراوانی سوالات مرتبط با محتوا و دانش زبانی بود گرچه تفاوت معناداری از نظر تعداد سوالات تاثیر عاطفی مشاهده نشد. نتایج تحقیق حاضر می­تواند برای مولفان و مدرسان زبان تخصصی مفید واقع شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزیابی منابع درسی، دسته‌بندی فریمن (2014)، زبان انگلیسی با اهداف دانشگاهی، سوالات خواندن و درک مطلب، کتابهای زبان تخصصی،

عنوان انگلیسی A Critical Evaluation of Reading Comprehension Questions in English for Academic Purposes Textbooks: Old versus New Generation
چکیده انگلیسی مقاله English for academic purposes materials primarily focus on developing and enhancing the university students’ reading skills. The current study aimed to evaluate and compare the reading comprehension questions in the old and new generations of EAP textbooks published by SAMT. To this end, the reading comprehension questions in ten EAP textbooks (five old and five new) were identified and categorized in light of Freeman’s (2014) taxonomy. The results indicated that almost half of the questions were related to the Content category in the old textbooks while the highest frequency in the new ones belonged to the Language questions. Moreover, Lexical and Implicit comprehension types were the most frequent questions in both old and new textbooks. With regard to the Affect category, the evaluation type was the most common one. The results of Chi-square tests also revealed a significant difference between old and new EAP textbooks in terms of the frequency of content and language questions while no significant difference was found considering the effect questions. The findings of the current study carry pedagogical implications for EAP course design and material development.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ارزیابی منابع درسی, دسته‌بندی فریمن (2014), زبان انگلیسی با اهداف دانشگاهی, سوالات خواندن و درک مطلب, کتابهای زبان تخصصی

نویسندگان مقاله مودت سعیدی |
استادیار آموزش زبان انگلیسی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران

سهیلا نصیری |
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7255_3e37d8975fee3c98819b93451355c33d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات