این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۱، شماره ۱۰، صفحات ۳۰۷-۳۳۳

عنوان فارسی ارزیابی و نقد کتاب درسی زبان انگلیسی پایۀ هشتم، Prospect ۲ «پراسپکت ۲»، از لحاظ جنبه‌های فرهنگی
چکیده فارسی مقاله جهانی شدن تغییرات زیادی را در مفهوم فرهنگ به همراه داشته است. یکی از این تغییرات مستقیما در مورد نگرش نسبت به زبان در موقعیت­های آموزش زبان خارجی منعکس می‌شود. ارزیابی کتاب­های درسی گامی مهم در زمینه ترسیم و ارتقای ویژگی­های کتاب­های آینده است. بدین جهت، این مقاله به بررسی و نقد نحوه ارائه فرهنگ در کتاب درسی زبان انگلیسی «پراسپکت دو» می­پردازد. این کتاب تازه تالیف در پایه هشتم نظام آموزشی ایران جهت تدریس زبان انگلیسی مورد استفاده قرار گرفته­است. در این پژوهش، با 15 نفراز معلمان شهر همدان با سابقه تدریس این کتاب مصاحبه و سوالات پیشنهادی Ferit Kilickaya (2004) پرسیده شد و نتایج آن با استفاده از مدل معرفی شده (2007)Dörnyei مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که این کتاب به بومی‌سازی توجه خاصی نشان داده است و موارد فرهنگی اشاره شده در این کتاب غیرمستقیم، بسیار محدود و تنها مربوط به فرهنگ زبان مادری است و هیچ اشاره­ای به فرهنگ زبان خارجی نشده است. بنابراین، با توجه به ارتباط تنگاتنگ میان زبان و فرهنگ، حذف اطلاعات فرهنگی کشورهای اروپایی باعث حصول دانشی ناقص و ناکارآمد نسبت به کشوری است که دانش­آموزان در حال یادگیری زبان آن هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نقاط قوت و ضعف کتاب درسی، کتاب پراسپکت دو، ارزیابی فرهنگی، آموزش زبان انگلیسی، ضرورت نقد منابع آموزشی،

عنوان انگلیسی A Critique of the English Book for 8th Graders Entitled "Prospect 2" in Terms of its Cultural Aspects
چکیده انگلیسی مقاله Globalization has led to changes in the conceptual meaning of culture, one of which is the perception of people towards language in EFL contexts. Critical evaluation of teaching materials is a vital step in improving the status of the books, especially for the future. Therefore, the current study aims to evaluate the English book entitled "Prospect 2" in terms of its cultural aspects. This newly-published book is used to teach English for 8th graders in Iran. In this study, experienced English teachers in Hamedan were interviewed, using Kilickaya's (2004) questions. The results were qualitatively analyzed using Dörnyei's (2007) model. The results revealed that this book is localized to a considerable degree, and the cultural aspects of the book are about the local culture of Iran. Consequently, considering the interrelationship between language and culture, totally omitting the cultural features of the language would lead to incomplete knowledge of th
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله نقاط قوت و ضعف کتاب درسی, کتاب پراسپکت دو, ارزیابی فرهنگی, آموزش زبان انگلیسی, ضرورت نقد منابع آموزشی

نویسندگان مقاله رضا طاهرخانی |
استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

فاطمه متقی |
کارشناس ارشد رشتة آموزش زبان انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7258_c3e16fc58d6729246c6163b981301880.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات