این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۱، شماره ۹، صفحات ۱۰۹-۱۴۴

عنوان فارسی آسیب‌شناسی مقوله ویرایش در کتب ادبیات فارسی دوره متوسطه
چکیده فارسی مقاله مقوله ویرایش در کتب درسی، موضوعی است که با دیدگاه علمی می‌توان به آسیب‌شناسی آن‌ پرداخت. هدف این جستار که ساختار آن، از کُل به جزء تنظیم و در ذکر شواهد نیز از روش نمونه آماری استفاده شده‌است، بیان برخی مشکلات و کاستی‌ها در حوزه ویرایش کتب درسی فارسی دوره متوسطه به عنوان جامعه آماری است و از آنجا که هرساله گروه تألیف کتب آموزشی، در این کتب بازنگری کلّی یا جزئی می‌کنند، نیاز بازنگری دقیق گروه تألیف در حوزه ویرایش کتب آموزشی نیز به‌شدت احساس می‌شود. بنابراین، به برخی از موارد درخورِ ایراد در سه حوزه ویرایش، یعنی زبانی، محتوایی و فنّی اشاره، و گاهی نیز پیشنهادهایی برای بهبود موارد مذکور بیان شد. نتیجه حاصل از پژوهش حاضر بیان‌گر آن است که از بین سه حوزه ویرایشی مذکور در کتب ویرایش، بیشتر نواقص و اشکال‌ها در زمینه «ویرایش فنّی» بوده‌است و این کتب نیاز به بازنگری کلّی و دقیق در این حوزه ویرایشی خاص دارد که مهم‌ترین هدف این نوع ویرایش، رسایی و خوانایی بیشتر متون آموزشی برای دانش‌آموزان، فهم بهتر مطالب و سرانجام، فراگیری علم ویرایش از طریق کتب علمی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ویرایش زبانی، ویرایش فنّی، ویرایش محتوایی، آسیب‌شناسی ویرایش، کتب فارسی دوره متوسطه 2،

عنوان انگلیسی Pathology of Editing in Persian Literature Books of High School
چکیده انگلیسی مقاله The subject of editing textbooks is a scientific perspective that can be pathologic and it is the title of this article. According to the title of the article, the purpose of this essay is the expression of some problems and shortcomings in the field of editing Persian textbooks of the High school as a statistical society. It is in structure, deductive reasoning, and the evidence has been used by the statistical sample method. Each year, the group of educational books reviews these books generally or partially, the exact review of the editorial team in the field of editing the textbooks is also highly felt. Therefore, some of the relevant issues were mentioned in three areas of editing, namely linguistic, content, and technical. We discussed the important issues which needed to be addressed by the editor in these books. The result of this research suggests that among the three editing areas mentioned in the editing books, most of the drawbacks are in the “technical editing” and these books need a comprehensive overview in this particular editorial area. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ویرایش زبانی, ویرایش فنّی, ویرایش محتوایی, آسیب‌شناسی ویرایش, کتب فارسی دورة متوسطة 2

نویسندگان مقاله محمدرضا پاشایی |
استادیار گروه زبان وادبیات فارسی، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

سعید قاسمی پرشکوه |
دکترای زبان و ادبیات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7084_cccbc03849f85885fb780bda484d28fd.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات