این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۲۱، شماره ۹، صفحات ۱۴۵-۱۶۸
عنوان فارسی
نگرش انتقادی به پایبندی کتب فارسی به ساحت زیباییشناسی و هنری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
چکیده فارسی مقاله
در کشور ما تحقق بخش بزرگی از تعلیموتربیت و سوقدادن دانشآموزان به سمت و سوی حیات طیبه از طریق کتابهای درسی اتفاقمیافتد که برای رسیدن به آن نقشه راهی دقیق و حسابشده لازم است. سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، بر مبنای این اصول و با الهامگیری از اسناد بالادستی و با توجه به راهبردهای نظام جمهوریاسلامی تدوینشدهاست تا پیش روی مولفان کتابهای درسی باشد. ساحت تربیتزیباییشناختیوهنری، ششمین ساحت در بخش الگوی نظری ساحتهای تربیتی این سند است. جامعهآماری، کتابهایفارسی متوسطهدوم و نمونه، کتابفارسی پایهدوازدهم است. تحلیلکیفی پژوهش حاضر با کدگذاری قیاسی و طبقهبندی دادهها انجامشده و واحدتحلیل در این پژوهش جمله بودهاست. برای رسیدن به پایایی کدها، بخشهایی از کتاب توسط دو کدگذار، کدگذاری شد و روایی آن از روش کثرتگرایی و اعتمادسازی صورتپذیرفت؛ همچنین فضای پژوهش با حضور داور بیرونی مورد کنترل قرارگرفت. تحلیل کمی کدها توسط نرمافزار spss، انجامپذیرفت. بر اساس تحلیلهای انجامشده فراوانی جملاتی که این ساحت را مدنظر قراردادند 11/49 درصد بوده است که میزان توجه به اصول آن به صورت غیرمساوی و در برخی موارد همچون سوقدادن متربیان به سمت گرایش و تخصص هنری خاص و آفرینشگری و خلاقیت بسیار اندک بودهاست که توجه ویژه مولفان کتابهای درسی را میطلبد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تحلیل محتوا، کتاب فارسی، سند تحول بنیادین، ساحت زیباییشناختی و هنری،
عنوان انگلیسی
Critical Viewpoint on the Obedience of High School Persian Books to the Field of Aesthetics and Art Document of the Fundamental Revolution of Education
چکیده انگلیسی مقاله
In Iran, a large part of the education and guidance of students is achieved through textbooks, which requires a precise and calculated roadmap to achieve it. The document of fundamental revolution of education has been compiled based on these principles and inspired by upstream documents and according to the strategies of the Islamic Republic, and the authors of textbooks are obliged to present the principles and areas of this document in order to achieve this important goal. The field of aesthetic and artistic education is the sixth field in the section of the theoretical model of educational fields of this document. The statistical population in the present study is Persian high school textbooks and the statistical sample is the Persian textbook of the twelfth grade. Qualitative analysis of the present study was performed by deductive coding and classification of data and the unit of analysis in this study was the sentence. To achieve the reliability of the codes, parts of the book were coded by two coders and its validity was done by the method of pluralism and trust-building. Also, the research atmosphere was controlled with the presence of an external judge. Quantitative analysis of the code was performed by SPSS software. According to the analysis, the frequency of sentences that considered this field was 49.11%, which the amount of attention to its principles is unequal and, in some cases, such as directing educators to a special artistic orientation and creativity, is very little. Authors require textbooks.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تحلیل محتوا, کتاب فارسی, سند تحول بنیادین, ساحت زیباییشناختی و هنری
نویسندگان مقاله
فاطمه جعفری کمانگر |
استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
مریم زارعی |
کارشناس ارشد آموزش زبان و ادبیات فارسی، آموزش و پرورش شهرستان قائمشهر
نشانی اینترنتی
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7085_ee157c877499ab382199547721bd4c2d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات