این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۸-۱۲

عنوان فارسی کاربرد نشانه‌ها در خط فارسی
چکیده فارسی مقاله خواندن یا افزودن اطلاعات به متن در نوشته‌ها به کارشنشانه‌هایی که برای سهولت می‌برند، جزئی از نظام گسترده نشانه‌ها است که بشر برای ایجاد ارتباط از آن استفاده می‌کند. نشانه‌ها علائمی ذاتاً بی‌معنی هستند که افراد بشر، برحسب قرارداد و توافق، آنها را معنی‌دار کرده‌اند. ویرگول و نقطه و نقطه‌ویرگول و علامت سئوال و قلاب بخشی از نشانه‌هایی هستند که در خط به کار می‌روند. کاربرد این نشانه‌ها در همه زبانهای دنیا یکسان نیست. یعنی این نشانه‌ای جهانی، بستگی به کاربرد آنها در رسم‌الخط‌های متفاوت، تفاوتهایی با یکدیگر پیدا کرده‌اند. از طرفی کاربرد نشانه‌ها در رسم‌الخط‌های واحد نیز گاه با هم متفاوت است. کاربرد نابجا یا چندگانه نشانه‌ها ممکن است در کار ارتباط اختلال ایجاد کند. یکسان‌سازی کاربرد رسم‌الخط، اطلاعات واحدی را به خواننده می‌رساند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله متن، رسم‌الخط، نشانه، ابزار ارتباط

عنوان انگلیسی Punctuation in Persian
چکیده انگلیسی مقاله The set of graphic signs, used in the written language, are a part of the general sign system. The meaning of signs is determined in society by convention, parenthesis, quotation marks, pair of commas, question marks, exclamation marks, apostrophe, period, brackets, colon, dash, hyphen and solidus are the usual signs of punctuation, these signs signal certain important grammatical and attitudinal contrasts, its function are to separate units in a linear sequence, to indicate when one unit is included within another and to mark a specific grammatical function.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Punctuation, Sign systems, Graphic signs, Written languages

نویسندگان مقاله دکتر سیدمهدی سمایی | seyed mehdi samaei
 عضو هیئت علمی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران


نشانی اینترنتی http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-19&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-252693.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات