این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۱، شماره ۹، صفحات ۲۹۵-۳۲۰

عنوان فارسی نقد و بررسی کتاب درسی تجلّی قرآن و حدیث در شعر فارسی
چکیده فارسی مقاله این پژوهش در نظر دارد کتاب تجلّی قرآن و حدیث در شعر فارسی را که از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) منتشرشده، ارزیابی‌کند. این اثر، درمقایسه با آثار مشابه، گامی فراتر رفته و مؤلّف محترم، کتابی به نسبت روشمندتر، جامع‌تر و کاربردی‌تر را عرضه‌کرده‌است. نظم منطقی در بیان مباحث، ارائه دسته‌بندی‌های کامل‌تر از شیوه‌های اثرپذیری به همراه توضیحات سودمند در باب نمونه‌های آن و ترجمه‌های شیوا از آیات و احادیث از جمله نقاط قوت این کتاب به‌شمار‌می‌رود. امّا با توجّه به ملاک‌های ارزیابی کتب درسی از لحاظ شکلی، ساختاری و محتوایی برخی اشکالات جدّی به این کتاب راه‌یافته‌است که فرایند یادگیری و یادمانی مطالب را در دانشجو با مشکل مواجه می‌کند. عدم ارجاع و استناد به منابع معتبر در تعریف اصطلاحات، ابهام، کلّی‌گویی و تناقض، تعدّد عناوین، مطابقت‌نداشتن کتاب با اهداف و سرفصل آموزشی مصوّب، فقدان مقدمه مطلوب و اثربخش، لزوم توجّه بیشتر به معیارهای روزآمدی، سودمندی و جامعیّت در تدوین مطالب به همراه برخی ضعف‌های شکلی و ساختاری از جمله نکاتی است که در این کتاب، نیازمند بازبینی و اصلاح است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزیابی کتاب درسی، تجلّی قرآن و حدیث در شعر فارسی، ساختار کتاب درسی، محتوای کتاب درسی،

عنوان انگلیسی A Critique on the Book “the Quran and Hadith’s Manifestation in Persian Poetry”
چکیده انگلیسی مقاله This study aims at evaluating the textbook “The Quran and Hadith’s Manifestation in Persian Poetry” that was published by the Organization for Researching and Composing of University textbooks in the Humanities (SAMT). In comparison with similar works, this textbook has gone a further step and the writer has created a more methodical, comprehensive and applied book. The logical order in expressing discussions, a more comprehensive classification of effectiveness methods along with useful explanations for its examples, and also clear translations from the Quran verses and Hadiths are among the strengths of this book. However, according to the criteria for evaluating textbooks, there are some serious loopholes about this book in terms of form, structure and content that create some problems for students in their learning process and remembering the materials. Failing to refer and cite reliable references in defining the terms, ambiguity, generalization, paradox, the plurality of titles, lack of correspondence with the purposes and the approved educational curriculum, lack of desirable and effective preface, necessity to take updated criteria into account, no benefit and comprehensiveness in compiling the materials along with some weaknesses in form and structure are some of the points which need to be revised and modified in this book.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ارزیابی کتاب درسی, تجلّی قرآن و حدیث در شعر فارسی, ساختار کتاب درسی, محتوای کتاب درسی

نویسندگان مقاله زینب رضاپور |
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_6842_06504a35c46638d7ce585b9ab1d4808b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات