این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۱، شماره ۹، صفحات ۴۰۷-۴۳۴

عنوان فارسی نقدی بر تأثیر ادبیات کلاسیک فارسی در داستان‌نویسی معاصر
چکیده فارسی مقاله یکی از پرسش­های بنیادین در عرصه ادبیات داستانی جدید در ایران، میزان پیوند این حوزه با ادبیات کلاسیک فارسی است. اهمیت این پرسش زمانی آشکار می­شود که درنظر داشته باشیم قاطبه منتقدان و محققان حوزه ادبیات داستانی، رمان و داستان کوتاه را محصول هنری وارداتی (غربی) می­دانند و بر این باورند که ورود و گسترش داستان­نویسی جدید به ایران را بایست معطوف به همان نگرش هنری غرب و پدیده­ای غیربومی دانست. روشن است در پرتو چنین نگرشی، انتظار بهره­مندی و ارتباط داستان­نویس ایرانی با گذشته ادبی خود انتظاری شگفت و نابجا می­نماید. تألیف کتاب «تأثیر ادبیات کلاسیک فارسی در داستان­نویسی معاصر» نوشته معصومه صادقی پاسخی است در رد یا ایجاد تردید جدی در باب غربی بودن رمان و داستان جدید ایرانی که با تکیه بر سه رمان «سووشون»، «جای خالی سلوچ» و «آتش بدون دود» می­کوشد ضمن رد نگاه غالب یادشده، اثرپذیری نویسندگان ایرانی را از سبک و زبان ادب کلاسیک فارسی آشکار سازد. جستار حاضر با بازخوانی اثر یادشده به شیوه توصیفی- تحلیلی به این نتیجه دست یافته است که علی رغم تلاش ستودنی نویسنده در مقدمات و گردآوری اطلاعات قابل تأمل و بازنمایی بینامتنی رمان­های برگزیده با برخی ایرادات اساسی و گزاره­های موضوعی نامتوازن در تحلیل داده­ها و تفسیر نهایی رمان­ها مواجه است. رویکرد مغالطه­آمیز جزء و کل و غث­وسمین ناشی از این نگرش بازنگری جدی در کتاب را ضروری می­کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تأثیر ادبیات کلاسیک فارسی در داستان‌نویسی معاصر، بینامتنیت، نقد نقد، معصومه صادقی،

عنوان انگلیسی A Critique on the Book "The Effect of Classic Persian Literature in the Contemporary Story Writing"
چکیده انگلیسی مقاله One of the fundamental questions in the literature of the new story writing in Iran is the extent of the linkage with classical Persian literature. The importance of this question becomes apparent when most critics and researchers in the field of fiction, novel, and short stories consider it as the imported art (Western), and it is believed that the entry and expansion of new fiction to Iran should be based on the same western art attitude and non-native phenomenon. It is clear that in the light of such an attitude, expecting the benefit and relationship of the Iranian storyteller with his literary past looks awesome and awkward. "The Effect of Classic Persian Literature in Contemporary Story Writing" by Masoume Sadeqi, an answer to the serious rejection of the novelty of the novel and the new Iranian story Relying on the three novels "Suvashoon", "Missing salooch" and " Fire without Smoke", while rejecting the prevailing view, Reveals the Iranian writers' influence on the style and language of Persian classical literature. The present study, by revising this work in a descriptive-analytical manner, concluded that in spite of the writer's admirable effort to prepare and collect intelligible information and intertextual representations of selected novels with some basic objections and unbalanced thematic propositions, the data analysis and the final interpretation of novels are confronted. An insulting approach to the whole and the whole of this attitude requires a serious review in the book.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تأثیر ادبیات کلاسیک فارسی در داستان‌نویسی معاصر, بینامتنیت, نقد نقد, معصومه صادقی

نویسندگان مقاله سیدعلی قاسم‌زاده |
دانشیار زبان و ادبیات فارسی، عضو هیأت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7092_8406fe9f437f098ee4028c5e62385d29.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات