این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۱، شماره ۹، صفحات ۴۳۵-۴۵۷

عنوان فارسی روش‌شناسی و اخلاقِ استناد نقد کتاب درس‌گفتارهای نقد ادبی عبدالحسین زرین‌کوب
چکیده فارسی مقاله روش‌شناسی پژوهش ادبی به‌ویژه در حوزه استناد، پیوندی ژرف با اخلاق پژوهش دارد. به‌عبارت دیگر، اشکالات روش‌شناختی می‌توانند خطاهای اخلاقی را نیز در پی داشته باشند. در مقاله حاضر، کتاب درس‌گفتارهای نقد ادبی عبدالحسین زرین‌کوب از همین منظر مورد نقد قرار گرفته است. مرز مبهم میان گفتار نویسنده و گفتار نقل‌شده از منابع این کتاب، از مهم‌ترین اشکالاتی است که در این مقاله بر آن تکیه شده است. این ابهام، ابعاد گوناگونی دارد که مهم‌ترین آنها یکسان‌انگاریِ منابع و یکسان‌انگاری مفاهیم و اصطلاحات تخصصی هستند. به عبارت دیگر، به دلیل محو تمایز میان گفتار نویسنده و منابع، استناد به منابع مختلف به شکلی است که گویی هیچ تفاوتی میان این منابع با یک‌دیگر، و همچنین میان دیدگاه نویسنده با آنها وجود ندارد. این امر موجب نوعی بدیهی‌انگاری در تعریف مفاهیم اصلی نیز شده است. در پایان نیز نشان داده‌ایم که این خطای روش‌شناختی پیامدها و لغزش‌های اخلاقی آشکاری نیز داشته است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روش‌شناسی، نقد ادبی، نظریۀ ادبی، استناد، اخلاق حرفه‌ای،

عنوان انگلیسی Methodology and Ethics of Citation A Critique on the Book “Abd-ol-Hoseyn Zarinkoub’s Lectures of Literary Criticism”
چکیده انگلیسی مقاله Methodology of literary research in the subject of citation is in relation to research ethics. In other words, the methodological mistakes can be followed by the moral ones. This paper, in this regard, critics the book “Abd –ol -Hoseyn Zarinkoub’s Lectures of Literary Criticism” by Ahmad Khatami. One of the emphasized points in this article is the ambiguous boundary between the author’s speech and his sources. This ambiguity has various dimensions including equivalence of sources and equivalence of main concepts and terms. In other words, as elimination of the distinction between the author and sources in citations of this book, as if there was no difference between author’s view and sources, and even among sources. The result of this point is the naturalization in the definition of main concepts and terms. In the end, it is argued that the methodological mistake has had obvious moral consequences and faults. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله روش‌شناسی, نقد ادبی, نظریۀ ادبی, استناد, اخلاق حرفه‌ای

نویسندگان مقاله علیرضا محمدی کله‌سر |
دانشیار زبان و ادبیات فارسی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7093_ed763578412e928d6895a44bcc7b6d65.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات