این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۱، شماره ۸، صفحات ۱۳۷-۱۸۰

عنوان فارسی تحلیل زمان روایت آثار بیضایی بر اساس آرای «ژرار ژنت»؛ مطالعه‌ موردی نمایشنامه‌ «هشتمین سفرسندباد» و فیلمنامه های «آینه های روبه‌رو» و «پرده نئی»
چکیده فارسی مقاله بهرام بیضایی از مهترین هنرمندان عرصه‌ درام در ایران است. با این‌حال باگذشت نزدیک به 60 سال از فعالیت هنریِ بیضایی و در هیاهوی مخالفان و موافقان آثارش، آن‌چه به چشم و گوش می‌رسد سخن از چه گفتن‌ها ی آثارش بوده: از نقدهای اسطوره نگرانه و تاریخی تا نقدهای فمینیستی و سیاسی که آثارش را در بردار سیاستِ زمانه تأویل، تفسیر و نقد می‌کنند. در این مقاله سعی می‌شود سه اثرِ بیضایی شاملِ «هشتمین سفرسندباد»، «پرده نئی» و«آینه­های روبه رو» از منظر شکل روایت بررسی شود. فیلمنامه‌های بیضایی، نوشته‌هایی هستند که پیش از آن‌که امکان ساخته شدن یابند چاپ می‌شوند.از این منظر با پدیده‌ای منحصر به‌فرد مواجهیم که امکان دسترسی، تحقیق و بررسی خودِ فیلمنامه- حتی پیش از ساختِ فیلم- را در اختیار محققان فارسی‌زبان قرار می‌دهد. راهی که برای تبیین و بررسیِ این آثار درنظرگرفته شده است بررسی شیوه­ی روایت و به‌طور خاص، زمانِ روایت با اتکا به آرای «ژرار ژنت»، روایت شناس ساختارگرای فرانسوی است. هدف این مقاله، بررسیِ رابطه­ زمان و علیت به عنوان پایه‌های روایت در آثار بیضایی و تبیین چگونگی نگاهِ او به هستی، با تمرکز بر شکلِ آثارش است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بیضایی، ژنت، روایت، زمان و علیت، هشتمین سفر سندباد، پرده نئی، آینه­ های روبه‌رو،

عنوان انگلیسی Analysis of the Narration Time of Beyzayi Works Based on the Views of Gerard Genette A Case Study of the Play "The Eighth Voyage of Sinbad" and Screenplays of "Facing Mirrors" and "Reed Curtain"
چکیده انگلیسی مقاله Bahram Beizayi is one of the most important artists in the field of drama in Iran. Nevertheless, after nearly 60 years of Beizai's artistic activity, and in the tumult of opponents and proponents of his works, what can be seen and heard is about what he says, not how he says: from mythological and historical critiques to feminist and political critiques that interpret his works in the politics of the time. In this article, we try to examine 3 elliptical works including "The Eighth Voyage of Sindbad", " Reed Curtain" and "Facing Mirrors" from the perspective of narrative form. Elliptical screenplays are writings that are published before they can be made. From this perspective, we encounter a unique phenomenon that allows screenwriters to access, research and study the screenplay itself - even before the film is made. The way to explain and examine these works is to examine the narrative style and, in particular, the timing of the narrative, relying on the views of Gerard Genette, the French structuralist narrator. The purpose of this article is to study the relationship between time and causality as the basis of a narrative in Elliptical works and to explain how he views the universe, focusing on the form of his works. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بیضایی, ژنت, روایت, زمان و علیت, هشتمین سفر سندباد, پرده نئی, آینه­ های روبه‌رو

نویسندگان مقاله علی خراشادی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد سینما، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران.

مقداد جاوید صباغیان |
استادیار دانشکده هنر دانشگاه دامغان. ایران.


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7016_e47376a3306ef95808a35321624b9908.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات