این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۱، شماره ۷، صفحات ۷۹-۱۰۱

عنوان فارسی در باب روش علمی و دانش اجتماعی
چکیده فارسی مقاله در میان نزاع‌های پردامنۀ روش‌شناختی، ایضاح مفهوم «روش علمی» کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است. در مقالۀ حاضر تلاش کرده‌ام تلقی روشنی از روش علمی ارائه کنم. این تلقی به دو مفهوم «باید و نبایدهای توصیفی» و «اهداف شناختی» گره خورده است. به تبع، این دو مفهوم را به تفصیل بررسی نموده و مورد بحث قرار داده‌ام. در بخش بعد، رابطۀ میان منطق و روش علمی را توضیح داده‌ام؛ طبق تلقی ارائه‌شده در این مقاله، تفاوت اصلی منطق و روشِ علمی به گسترۀ هدف شناختی آن‌ها برمی‌گردد. منطق شرط لازم هر نوع شناختی است، امّا روشِ علمی شرطِ حصول شناخت در حیطه‌ای خاص است. سپس در باب رابطۀ روش علمی و اخلاق بحث کرده‌ام و رابطۀ میان منطق، اخلاق و روشِ علمی توضیح داده شده است. سرانجام، برخی لوازم تصویر ارائه‌شده از روش در حوزۀ علوم اجتماعی پی‌گیری شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روش علمی، باید و نبایدهای توصیفی، اهداف شناختی، منطق، اخلاق، قواعد عام شناختی، قواعد خاص شناختی،

عنوان انگلیسی On the Scientific Method and Social Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Amongst longstanding, and sometimes vexing debates around the scientific method, the explication, and analysis of the concept of method received scant attention. In this paper, I have tried to suggest a clear account of the method. My proposed account is closely tied to the concepts of “descriptive ought/ought not” and “cognitive purposes”. In consequence, I have pinned down these two concepts. In the next section, I have indicated how logic is related to the scientific method. According to my suggestion, the logic differs from the scientific method in that the former fulfills a more general and comprehensive cognitive purpose than the latter. Logic is a precondition for gaining any sort of knowledge, that is, knowledge as such. On the contrary, the scientific method is required to obtain proper knowledge in a specific domain. Then, I have considered the sorts of relation there might be between ethics and the scientific method. In the last section, I have got into considering what my suggestions yield to when applied to social science.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله روش علمی, باید و نبایدهای توصیفی, اهداف شناختی, منطق, اخلاق, قواعد عام شناختی, قواعد خاص شناختی

نویسندگان مقاله سید علی سیدی فرد |
دانش‌آموختۀ دکتری فلسفۀ غرب معاصر، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_6931_54b38680b49b730f247120a9cfe77541.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات