این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۱، شماره ۷، صفحات ۲۰۱-۲۲۸

عنوان فارسی روش شناسی:گفتارهای ناگفته، تأملی در مقولۀ روششناسی در رشتۀ برنامه ریزی شهری و منطقه ای
چکیده فارسی مقاله این مقاله مروری است بر کتاب راهنمای روش تحقیق برنامه‌ریزی راتلج. مروری که تلاش می‌کند محتوای کتاب را به اجمال بیان کند و از آن طریق نشان بدهد که درک و فهم روش‌شناسی تا چه اندازه بر کاروبار دانشگاهیان و حرفه‌مندان اثر می‌گذارد. این کتاب برخلاف دیگر منابع رایج اختصاصا مناسبات رشته‌ی برنامه‌ریزی را موضوع بررسی قرار داده است. همچنین تلاش کرده تا روش‌شناسی را از موجودیتی صلب و حسب‌ تکلیف در میان دانشگاهیان به سیروسلوکی پویا در زندگی فردی، اجتماعی و حرفه‌ای پژوهشگران ارتقا دهد. مقاله‌های متعدد کتاب اکثرا دل‌مشغولی‌شان پیوند نظریه و عمل است و برای برقراری این پیوند به‌شکلی بدیع بسیاری از مناسبات فرآیند تولید پژوهش را پیش نظر می‌آورند. در پایان ارزیابی مختصری از محتوای کتاب صورت می‌گیرد و ضرورت جای‌گرفتنش در برنامه‌ی آموزش رسمی برنامه‌ریزی بیان می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روش تحقیق، روش‌شناسی، روش‌شناسی در عمل، تحقیق کیفی، تحقیق کمی، آموزش، برنامه‌ریزی فضایی،

عنوان انگلیسی The Untold Stories of Methodology: Reflections on Urban Planning Methodology through a Review on “Routledge Handbook of Planning Research Methods”
چکیده انگلیسی مقاله This article is a review of the “Routledge Handbook of Planning Research Methods”. The review attempts to summarize the content of the book and to show how understanding the methodology affects the work of academics and professionals. Among other methodology books, The Routledge Handbook is a genuine reference and the reasons can be summarized as follows: Unlike other dominant sources, this book has specifically explored the relations in the field of planning and stays within the discipline. It has also attempted to promote methodology from rigid and homogeneous entities to academics to the dynamic practices in the personal, social, and professional lives of researchers. Numerous articles in the book are mostly concerned with the link between theory and practice, and to establish this link they underpin the research production process. In the end, a brief evaluation of the content of the book is made and the necessity of incorporating it into the formal planning pedagogy is stated.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله روش تحقیق, روش‌شناسی, روش‌شناسی در عمل, تحقیق کیفی, تحقیق کمی, آموزش, برنامه‌ریزی فضایی

نویسندگان مقاله فراز طهماسبی |
کارشناسی ارشد مرمت شهری، دانشگاه تهران، ایران

مرتضی هادی جابری مقدم |
استادیار شهرسازی، هیئت علمی دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_6934_920bab90d5eff7a5defce5fb11cb5160.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات