این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۲۱، شماره ۷، صفحات ۲۵۷-۲۸۱
عنوان فارسی
بررسی دروس فلسفی در برنامه کارشناسی روانشناسی
چکیده فارسی مقاله
چهار درس «معرفتشناسی»، «آشنایی با فلسفه اسلامی»، «روانشناسی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان (علمالنفس)» و «فلسفه علم روانشناسی» در برنامه کارشناسی روانشناسی به مباحث فلسفی اختصاص یافته است. با انتخاب مباحثِ مناسبِ دانشجویان و با رعایت ترتیب صحیح، باید کارایی این مباحث را افزایش داد. در این مقاله، پس از مروری بر جایگاه و چرایی یادگیری مباحث فلسفی در برنامه آموزشی روانشناسی، سرفصلهای مصوب این چهار درس نقد و بررسی و سرفصل و منابع پیشنهادی ارائه شده است. در این بررسی، چند نکته مورد توجه جدی قرار گرفته است: (1) مخاطب دانشجوی روانشناسی است، نه دانشجوی فلسفه، (2) در هر درس چندین رویکرد اصلی وجود دارد، که باید رویکرد مناسب دانشجویان روانشناسی انتخاب شود، (3) به دیگر دروس مرتبط با این مباحث در برنامه درسی روانشناسی توجه شود، (4) ترتیب ارائه دروس نیازمند بازنگری است، (5) با توجه به میزان ساعت دروس، باید مباحث گزینش گردد و (6) با وجود انتشار آثار جدید و دارای غنای بسیار، هنوز باید برای تدوین و انتشار درسنامههای مناسب دانشجویان روانشناسی اقدام نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه کارشناسی روانشناسی، آشنایی با فلسفه اسلامی، علمالنفس، معرفتشناسی، فلسفه علم روانشناسی،
عنوان انگلیسی
Review of Philosophical Courses in the Undergraduate Program of Psychology
چکیده انگلیسی مقاله
The four courses of “Epistemology”, “Introduction to Islamic Philosophy”, “Psychology from the perspective of Muslim thinkers”, and "Philosophy of Science in Psychology" in the undergraduate program of psychology are dedicated to philosophical topics. By selecting the appropriate topics for students and observing the correct order, the efficiency of these topics should be increased. In this paper, after reviewing the status and reasons for learning philosophical topics in the psychology curriculum, the approved topics of these four review courses and the suggested topics and sources are presented. In this study, several points have been seriously considered: (1) the audience is a student of psychology, not a student of philosophy, (2) in each course, there are several main approaches, which should be selected as an appropriate approach to psychology students, (3) other courses related to these topics should be considered in the psychology curriculum, (4) the order of presentation of the courses needs to be reviewed, (5) the topics should be selected according to the number of hours, and (6) despite the publication of new works, There is still work to be done to compile and publish appropriate textbooks for psychology students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
برنامه کارشناسی روانشناسی, آشنایی با فلسفه اسلامی, علمالنفس, معرفتشناسی, فلسفه علم روانشناسی
نویسندگان مقاله
مهدی عاشوری |
استادیار، فلسفه علم، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_6937_2e04b3a1b78c41d8a323febac6374b57.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات