این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۱، شماره ۷، صفحات ۳۸۵-۴۱۱

عنوان فارسی آیا علوم انسانی را می‌توان به مثابه تکنولوژی فهم کرد؟ معرفی و ارزیابی کتاب علوم انسانی به مثابه تکنولوژی
چکیده فارسی مقاله در سال­های اخیر موضوعاتی مانند مطالعات فلسفی، تاریخی، جامعه­شناختی درباره علم، علوم انسانی و تکنولوژی و نقش آنها در فرایند توسعه و پیشرفت کشور با استقبال بسیاری همراه شده است. بحث فلسفی درباره نسبت علم و تکنولوژی و به خصوص علوم انسانی و سیاست­گذاری­ها، برنامه­ها و نهادها، به عنوان تکنولوژی­های نرم/ انسانی/اجتماعی می­تواند ما را در چگونگی سیاستگذاری و برنامه ریزی بهینه علمی و فناوری در عالم انسانی و اجتماعی یاری دهد. کتاب «علوم انسانی به مثابه تکنولوژی» می­کوشد به این پرسش اساسی پاسخ دهد که آیا علوم انسانی را می­توان به مثابه تکنولوژی فهم کرد؟ و از این فهم در سیاستگذاری علوم انسانی و تکنولوژی­های انسانی و اجتماعی بهره برد؟ و این بحث را با انجام مطالعاتی موردی در عرصه فناوری­های اطلاعاتی و فقه، با بهره­گیری از رویکرد عقلانیت نقاد به شکل ملموسی شرح و بسط می­دهد. در این مقاله پس از معرفی کتاب، ملاحظاتی انتقادی در ارتباط با برخی از مدعیات اصلی کتاب مطرح می­گردد؛ به ویژه این دیدگاه که فقه را باید به مثابه تکنولوژی فهم کرد. در پایان پیشنهاداتی برای اصلاح و تکمیل این کتاب و تبدیل آن، به یک کتاب درسی ارائه می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله علوم انسانی، تکنولوژی، عقلانیت نقاد، نیهیلیسم، فقه،

عنوان انگلیسی Can Humanities be Understood as Technology? A Critique on the Book “Humanities as Technology”
چکیده انگلیسی مقاله In recent years, the topics of philosophy of humanities, philosophy of technology and the role of humanities and technology in the process of development have been widely welcomed. A philosophical discussion about the relation of science and technology, especially the relation of humanities, programs, and institutions as soft technologies, can assist in science and technology policymaking in human and social life. The book "Humanities as Technology" answers the fundamental question: “Can humanities be understood as technology and can this understanding be used in the policymaking of humanities and soft technologies?” The authors of this book elaborate on this discussion by conducting case studies in the field of information technology and jurisprudence, using the approach of critical rationality. In this article, after introducing the book, critical points are raised in relation to some of the main claims of the book; in particular, the view that jurisprudence should be understood as mere technology. In the end, suggestions for modifying and completing this book and turning it into a textbook are presented.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله علوم انسانی, تکنولوژی, عقلانیت نقاد, نیهیلیسم, فقه

نویسندگان مقاله سید محمد تقی موحد ابطحی |
استادیار گروه فلسفه علم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران؛


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_6941_c91746a10517c9387398443edd0349f1.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات