این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۱، شماره ۶، صفحات ۳۵۵-۳۷۹

عنوان فارسی سازوبرگ‌های ایدئولوژیک شریعت و بازتولید سلطه: بررسی انتقادی کتاب دوائر الخوف (دایره‌های ترس)
چکیده فارسی مقاله در این مقاله پیوند تفسیر نص مقدس، ایدئولوژی زبان و سازوبرگ­های سلطه در کتاب دوائر الخوف (دایره­های ترس) را با محوریت مسئلۀ زن بررسی می­کنیم. کتاب دوائر الخوف بر اساس هرمنوتیک تاریخی نص­محور تالیف شده و ابوزید رویکرد انسان­باوریِ پساسکولار دارد. وی در دوائر الخوف از رهیافت­های انتقادی­ای چون نظریۀ فرودستی و نقد آپاراتوس‌های ایدئولوژیک، در چارچوب ساختارگراییِ تاریخی بهره برده و در کنار آراء قرآن‌شناختی خود نوعی جامعه­شناسی سیاسی انتقادی را هم تمهید کرده است. در نظریۀ انتقادی ابوزید، فروبستگی وضعیت ناشی از مناسبات درهم­تنیدۀ شریعت، اقتصاد سیاسی و قدرت حاکمه است. در تحلیل­های وی می­توان تورِ قدرتی را دید که روابط مالی و اقتصادی استثمارگرانه را در سایه­سارِ تفسیر شریعت قرار داده و با مکانیزم­های سرکوب، مانع آگاهی انتقادی در فضای اجتماعی می­شود. این امتناع آگاهی در فضای مصر، در مورد زنان شدیدتر و وخیم­تر است. این مقاله در پنج قسمت به نقد و بررسی دیدگاه­های ابوزید می­پردازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زن، قرآن‌شناسی تاریخی، ایدئولوژیِ زبان، نقد سیاسیِ ایدئولوژی، آپاراتوس، پساسکولاریسم،

عنوان انگلیسی Ideological Apparatuses of Shari’a and Reproduction of Domination: A Critique on the Book “The Circles of Fear”
چکیده انگلیسی مقاله In this manuscript, we try to examine the connection between the interpretation of the sacred text, the ideology of language, and the apparatuses of domination in Abu Zayd`s “Circles of Fear: Reading the Discourse about Women” with a focus on the issue of women. “Circles of Fear” is based on the text-based historical hermeneutics and Abu Zayd has a post-secular humanistic approach. In “Circles of Fear” he has used critical approaches such as subaltern theory and critique of ideological apparatuses within the framework of historical structuralism, and in addition to his Qur'anic views, he has also developed a kind of critical political sociology. In Abu Zayd’s critical theory, the abstractedness of the situation arises from the intertwined relations of Shari'a, political economy, and ruling power. In his analysis, we can see a net of power that overshadows the exploitative financial and economic relations and the interpretation of Sharia and with its repressive mechanisms, prevents critical awareness in the social space. This refusal of awareness in the Egyptian space is more severe and worse for women. This article reviews Abu Zaid’s views critically in five parts: Abu Zaid and critical theory of society; reconstruction of reawakening discourse and the history of Etzali belief; women in crisis discourse, the ideology of language and the production of domination; the defeat and historical decline and critique of anti-woman practices and discourses on the eve of the transition to the information age; and the critique of the commodification of women.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله زن, قرآن‌شناسی تاریخی, ایدئولوژیِ زبان, نقد سیاسیِ ایدئولوژی, آپاراتوس, پساسکولاریسم

نویسندگان مقاله رضا نجف زاده |
استادیار دانشکدۀ علوم اقتصادی و سیاسی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_6750_cb374e7cf2fd47ce257b5ab8e18c278c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات