این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۱، شماره ۵، صفحات ۵۷-۸۴

عنوان فارسی نقد و تحلیل کتاب Studies in Iconology, Humanistic Themes in the Art of the Renaissance By: Erwin Panofsky (درآمدی بر آیکونولوژی، مفاهیم انسان‌گرایانه در هنر رنسانس، نوشتۀ اروین پانوفسکی)
چکیده فارسی مقاله کتاب «درآمدی بر آیکونولوژی، مفاهیم انسان‌گرایانه در هنر رنسانس» نوشتۀ اروین پانوفسکی چگونگیِ کاربستِ روش‌شناسیِ آیکونولوژی را در تفسیر آثار هنری نشان می دهد. هدف از نقد کتاب مذکور بیان اهمیت پژوهش های بینارشته ای و چگونگی سازماندهی روشمند مطالب در تحلیل آثار هنری است. ازین رو در این مقاله، شکل و محتوای اثر و مواضعِ نویسنده در تحلیل و ارجاعات به منابع بر اساس روش آیکونولوژی مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌است. به لحاظ شکلی، کتاب موردبحث ایدۀ محوریِ رابطۀ میان فرم و موضوع در تحلیل آثار هنری را مدنظر داشته، و چگونگی تحلیل و تفسیر آثار هنری را با توجه به زمینۀ تاریخی پدید آمدن آثار نشان داده است. البته مواردی چند از عدمِ ارجاع به تصاویر در متن کتاب و نیز فقدانِ ترتیب در استفاده از تصاویر در متن و عدم ارجاع به منابع معتبر به‌ویژه در ارجاع به منابع فلسفۀ اسلامی موجب برخی محدودیت‌ها در استفاده از کتاب مذکور شده است. علی‌رغم وجود این موارد، پژوهشگران با استفاده از روش تحلیل بینا رشته‌ای مطرح‌شده توسط پانوفسکی، با فراروی از مطالعاتِ فرمی، پژوهش‌هایی بارور در جهتِ فهم معنای ذاتی یا محتوا در آثار هنری خواهند داشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آیکونولوژی، اروین پانوفسکی، هنر رنسانس، معنای ذاتی، محتوا،

عنوان انگلیسی A Critique on the Book “Studies on Iconology, Humanistic Themes in the Art of Renaissance” by Erwin Panofsky
چکیده انگلیسی مقاله Studies in Iconology, Humanistic Themes in the Art of the Renaissance by Erwin Panofsky clarifies the function of the Iconology method in interpreting artworks. The goal of this critic is to express the significance of interdisciplinary studies and also is a survey in how methodically organized studies is used in analyzing artworks. Thus this study criticizes and studies the form and contents in the book and also author’s opinions about analyzing and referring to the sources according to Iconology method. In its form, the book looks into the basic relations between the form and subject in analyzing art forms and shows analyzing and interpreting artworks according to their historical context in which they originated and the multiplicity of visual and textual sources which refers to the artworks. By the way, in some cases missing references are seen and the order in using them in the text is not also correct and reliable references are needed, especially sources of Islamic philosophy which have caused some limitations in using the book in some related conditions. Despite these problems, researchers can go further than a mere Formal study by using interdisciplinary and in order to make an understanding about Symbolic Meaning and Contents of artworks, they can have fruitful research.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آیکونولوژی, اروین پانوفسکی, هنر رنسانس, معنای ذاتی, محتوا

نویسندگان مقاله عاطفه امیری |
دانشجوی دکتری، پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

زینب صابر |
گروه آموزشی هنر اسلامی، دانشکده صنایع دانشیار فلسفۀ هنر، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

ناهید عبدی |
استادیار پژوهشکدۀ هنر، عضو هیئت علمی پژوهشکدۀ هنر، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_6658_f30111c1b457e5024ea26a7dd0877058.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات