این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۱، شماره ۵، صفحات ۱۰۷-۱۳۱

عنوان فارسی هیاهوی بسیار برای هیچ؛ بررسی و نقد کتاب سینمای فانتزی
چکیده فارسی مقاله ژانر فانتزی از جمله ژانرهای مسئله برانگیز سینما است که تا دهه‌ها مورد بی‌توجهی سینمادوستان بوده است. با اینکه نخستین آثار موسوم به فانتزی به سالهای نخستین سینما و آثارِ ژرژ ملی‌یس بازمی‌گردد اما تا اواخرِ دهه70 به دلایل مختلف، از جمله هزینه نسبتا گزاف تولید این‌گونه آثار و عدم پیشرفت تکنولوژی سینمایی، کمتر اثر فانتزی در سینما پدید آمد که مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. از جمله مباحث نظری مهم درباره آثار فانتزی، خلط این گونه فیلم‌ها با دیگر آثار سینما مانند وحشت و علمی‌-تخیلی است. تعریف دقیق از مفهوم فانتزی امری مسئله زاست؛ از این‌روی باتوجه به ساخته شدن آثار درخشانی که پس از قرن21 صفت فانتزی را یدک می‌کشند و اقبال مخاطب به این آثار در دوران اخیر و همچنین رشد تکنولوژیِ سینمایی، یافتن چارچوب‌های مشخص برای مشخص کردن ویژگی‌های آثار فانتزی و تمیزدادن آنها از سایر آثار مشابه مانند علمی-‌تخیلی و وحشت، امری ضروری به‌نظر می‌رسد. اهمیت کتاب سینمای فانتزی نوشته «کاترین ای. فوکس»، ترجمه «علی‌ظفر قهرمانی نژاد» به دلیل تلاش در جهت یافتنِ پاسخ برای این پرسش‌ها و ابهامات است که این نوع ‌آثار درمیان اهالی سینما به‌وجود آورده است و از این‌روی ضرورت بررسی نحوه تبیین سینمای فانتزی، توسط نویسنده ضروری به‌نظر می‌رسد. این کتاب در سال 1395 توسط نشربیدگل در 324 صفحه به چاپ رسیده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سینمای فانتزی، ژانر، مطالعات سینمایی، کاترین ای فوکس،

عنوان انگلیسی A Critical Review on the Book “The Fantasy Film”
چکیده انگلیسی مقاله The fantasy genre is of the most problematic genres in cinema and has been neglected by cinema adherents for decades. Although the first so-called fantasy works date back to the early years of cinema and the works of George Millis, by the late 1970s, for many reasons, including the relatively high cost of producing such works and the lack of progress in cinematic technology, fewer fantasy works appeared in cinema. One of the important theoretical issues about fantasy works is the confusion of such films with other works of cinema such as horror and science fiction. An accurate definition of the concept of fantasy is problematic; Therefore, considering the creation of brilliant works that carry the attribute of fantasy after the 21st century, and the audience's interest in these works in recent times, as well as the growth of cinematic technology, find specific frameworks to determine the characteristics of fantasy works and distinguish them from other similar works such as science-fiction and horror seem necessary. The Importance of “The Fantasy Film” book by” “Katherine A. Fowkes”, the translation of “Ali Zafar Ghahremani Nejad” is due to the attempt to find answers to these questions and ambiguities that this kind of works have created among cinema people and therefore it is necessary to examine how the author explains the concept of fantasy. This book was published in 2016 by Nashrbidgol in 324 pages.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سینمای فانتزی, ژانر, مطالعات سینمایی, کاترین ای فوکس

نویسندگان مقاله علی خراشادی |
دانشجوی کارشناسی‌ارشد سینما، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران

محمد شهبا |
استاد دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_6660_0be08d36cdad4546b2a7dc7b2f324e6f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات