این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۲۱، شماره ۵، صفحات ۱۳۳-۱۶۱
عنوان فارسی
موسیقی عرفانی: گسترۀ معنایی و مصادیق در متون سنتی
چکیده فارسی مقاله
موسیقیِ عرفانی اصطلاحی است که میتواند طیف گستردهای از معنا را دربر بگیرد و در طول تاریخ پس از اسلام، مصادیق بسیاری از موسیقی به وصف عرفانی متصف شدهاند و برخی از آنها تا امروز موجودند. این تحقیق برآن است معنیِ موسیقی عرفانی را نه از طریق واکاوی معانی لغوی یا ریشهشناسی، بلکه از طریق معناداریِ آن در زیست جهان فرهنگی و پیدا کردن مصادیق این اصطلاح بیابد و سپس افق معنایی موسیقی عرفانی را بهجای تکمعنای آن بنشاند. در این راستا گسترۀ معانی اصطلاحات موسیقی، عرفان و بعد نحوۀ ارتباط موسیقی و عرفان در متون سنتی بررسی شده و در چهار قسم طبقهبندی میشود. اول ارتباط موسیقی و هستی، دوم ارتباط باطنی موسیقی با جنبههای باطنی فرهنگی، سوم موسیقی با تأثیر عرفانی و انواع آن در ادبیات عرفانی و چهارم موسیقی بهعنوان آداب تصوف. درمجموع بیستویک مصداق برای موسیقی عرفانی با شرحی مختصر ذکر میشود. این مصادیق که هریک خود نمونههای دیگری را نمایندگی میکنند، طیفی را تشکیل میدهند که افق معنای اصطلاح موسیقی عرفانی در فرهنگ ایرانی-اسلامی در آن قابل مشاهده خواهد بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
موسیقی عرفانی، موسیقی، عرفان، سماع، صوفیه، فلسفه موسیقی،
عنوان انگلیسی
Mystical Music: Spectrum of Meaning and Existed Examples in Traditional Texts
چکیده انگلیسی مقاله
“Mystical Music” is a term that can include a wide range of meanings and many examples of music were defined as mystical in the Islamic period of Iran’s history and some still live on. This research is to define mystical music based on its significance in culture and its examples, rather than via studying semantics or the etymology of the words. This study will then introduce the semantic horizon of mystical music instead of one single sense of the term. To do so, first, the significance spectrum of the terms music and mysticism is studied, and then examples are sorted into four categories: the relationship between music and mystical ontology, the relationship of music and intrinsic aspects of culture, music with a mystical influence and its different types in mystical literature, and music in Sufists rituals. In general, twenty-one examples of mystical music will be briefly introduced. Each of these examples represents other instances, making up the spectrum across which the horizon of the meaning of mystical music is displayed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
موسیقی عرفانی, موسیقی, عرفان, سماع, صوفیه, فلسفه موسیقی
نویسندگان مقاله
احسان ذبیحی فر |
مربی، نوازندگی موسیقی ایرانی، عضو هیئت علمی دانشکدۀ موسیقی دانشگاه هنر، تهران، ایران
سید شاهین محسنی |
دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه شهید بهشتی، مدرس دانشکدۀ موسیقی دانشگاه هنر، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_6661_6de52aab866238e5dd33baad89db1272.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات