این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۱، شماره ۵، صفحات ۲۳۹-۲۵۶

عنوان فارسی بازنمایی بصری انسان در هنر اسلامی نقدی بر کتاب پیکر انسان در هنر اسلامی
چکیده فارسی مقاله مقوله­ی بازنمایی از عهد باستان تاکنون، در شمار مولفه­­های ذاتی هنر بوده و به­عنوان عنصر لاینفک در تعریف آن، به شباهت اثر هنری با واقعیت اشاره دارد؛ چنان­که حد اعلای آن، مبدل‌شدن به رونوشتی از عالم واقع می­باشد. به باور ایوا بئر، نویسنده­ی کتاب پیکر انسان در هنر اسلامی، مفهوم بازنمایی در ادوار مختلف اسلام، با آنچه امروزه از آن مراد می­ شود، متفاوت است. مولف در این کتاب، به معیار­های متفاوت در بازنمایی بصری انسان قائل بوده، و خاستگاه آن­ها را در ویژگی­های فرهنگی و بومی جوامع مبدأ برمی­شمارد؛ همان­طور­که در جهت ارائه­ی روند بازنمایی بصری انسان در هنر اسلامی، از دسته­بندی قومی-ملیتی و رویکرد در-زمانی بهره جسته است. لذا در این نوشتار سعی می­شود تا پس از مرور و بررسی فرمی و روش­شناختی کتاب، بر مبنای فصولی که نویسنده آورده، به تحلیل مفهوم بازنمایی بصری انسان در هنر اسلامی پرداخته شود؛ همچنین بر حسب موارد مقتضی، با اشاره به مصادیق و حکایات سایر رسالات ادبی و هنری اسلامی، دیدگاه مولف در این مقوله، مورد نقد و بازبینی واقع خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازنمایی بصری، واقع­نمایی، پیکر انسان، چهره­نگاری، نقاشی ایرانی، هنر اسلامی،

عنوان انگلیسی The Visual Representation of Human in Islamic Art A Critique on the Book “The Human Figure in Islamic Art”
چکیده انگلیسی مقاله From ancient times to the present, the concept of Representation is one of the intrinsic components of Art, and it is considered as an essential element in human definition and perception of Art. Generally, Representation is embodied as the idea of Similarity of artwork, with the real world, which ultimately becomes a transcript of nature. According to Eva Baer, author of the book The Human Figure in Islamic Art, the concept of Representation in different Islamic periods was not the same as what would be meant today. In this book, the author sets different criteria in the Visual Representation of human, and considers their sources in the cultural and indigenous characteristics of original societies. While she has benefited from ethnic-national classification and the diachronic approach, in order to present the process of Visual Representation of Human in Islamic Art. As in this article, after the formal and methodological review of the book, it will be tried to analyze the concept of Visual Representation of Human in Islamic Art based on the chapters of the present book. Also, according to the appropriate cases, the author’s point of view in this context will be criticized and reviewed by referring to the examples and stories of other Islamic literary and artistic treatise.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بازنمایی بصری, واقع­نمایی, پیکر انسان, چهره­نگاری, نقاشی ایرانی, هنر اسلامی

نویسندگان مقاله لیلا غفاری |
دانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

جمال عرب زاده |
استادیار گروه نقاشی، عضو هیات علمی دانشگاه هنر، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_6664_f636b7d69b33df6b39fd794c1a806342.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات