این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۲۱، شماره ۵، صفحات ۲۵۷-۲۸۰
عنوان فارسی
نقد و بررسی کتاب هنر ایران
چکیده فارسی مقاله
حوزه هنر ایران به رغم تولیدات گسترده و جریانهایی که در طول قرنهای متمادی با آمدورفت سلسلههای متعدد به خود دیده، اصولا در دوره قاجار است که به شکلی نظاممندتر، مدوّن شده و در این راستا، عرصهای ذیل تاریخنگاری هنر، به خصوص در حیطه طبقهبندی یا معرفی آثار، و نه هنرمندان، پدید میآید. کتاب هنر ایران، بر اساس این رویکرد، نخستین تحقیق مستقلی است که توسط یک بریتانیایی به نام رابرت مرداک اسمیت، آن هم در دورهای که کمتر شناختی نسبت به ماهیت و کیفیت آثار هنری ایران وجود داشته، تدوین و نگارش شده است. این کتاب با هدفِ معرفی و توصیفِ آثار هنری ایران برای موزه ساوتکنزینگتون انگلستان (ویکتوریا و آلبرت امروزی) در عصر قاجار و مشخصا دوره ناصری به رشته تحریر درآمده و اگرچه پارهای از مباحث آن امروزه بدیهی یا به لحاظ محتوایی قابل بازنگری است، با این حال در مواردی، با اطلاعات و نقطهنظرات ارزندهای همراه است و سرآغاز جریان مهمی تحت عنوان «شرقشناسی» است که اساسِ مطالعاتِ حوزه عظیمتری به نام «هنر اسلامی» در پرتو آن تکوین و تحول یافته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هنر ایران، شرقشناسی، دوره قاجار، رابرت مرداک اسمیت،
عنوان انگلیسی
A Critical Review on the Book “Persian Art”
چکیده انگلیسی مقاله
The history of Persian art is replete with many unique artworks and fine artifacts today reserved inside and outside Iran. Enjoying certain historical and cultural features, such works of art and other traditional handicrafts could be categorized in different groups. Despite large-scale production and vast artistic movements, Persian art had not been recorded in an academic, scholarly manner just until the Qajar period. Before this event, the accounts and records left from art of Persia were just limited to artists, not artworks and the related categories. With regard to this shortage, Persian Art would be considered as the first independent research done by a Scot named Sir Robert Murdoch Smith in a period when there was rarely, if any recognition of art and artworks. This book was composed in the Qajar period for the purpose of introducing Persian arts to the South Kensington (now Victoria & Albert) Museum, England. Although some sections and subjects of the book seems quite evident today, or may need revision, it contains some invaluable ideas and information from that time. Furthermore, the book could be regarded as a pioneer in the study of Orientalism which forms the basis of a more extended field, i.e. Islamic art.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
هنر ایران, شرقشناسی, دورة قاجار, رابرت مرداک اسمیت
نویسندگان مقاله
مرضیه قاسمی |
استادیار پژوهش هنر، عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
نشانی اینترنتی
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_6665_27be90c99ab4d2d54ecd4bd8f6698c7c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات