این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۲۱، شماره ۳، صفحات ۱۷۳-۲۰۱
عنوان فارسی
تأملی انتقادی بر مطالعات کاربرد رسانههای اجتماعی در سازمان
چکیده فارسی مقاله
رسانههای اجتماعی با توصیفی از ابزارهای بر خط، مجرایی را برای انتقال و یا اشتراک-گذاری اطلاعات با مخاطبان گسترده مهیا مینماید. این رسانهها با درگیر کردن عوامل انسانی در فرایندهای رویهای و فلسفه وجودی یک سازمان، اجتماعیسازی سازمان را هدف قرار میدهد. بررسی پژوهشهای انجام شده در نسبیت رابطه رسانههای اجتماعی و ارتباطات سازمانی، عمدتاً نگرشی یک سویه و مثبت را نسبت به این رسانه-ها به مخاطب القاء مینمایند. گفتمان غالب تئوریک در حوزه سازمانی این است که کاربرد رسانههای اجتماعی، ضروری و توسعه دهنده است زیرا با تأثیر بر ارتباطات سازمانی، سازمانها را در ایجاد فضای گفت وگو و ارتباطات بینافردی و همچنین جلب مشارکت ذی نفعان یاری میرساند. اما نکته اصلی اینجاست که شواهد تجربی در حوزه رسانههای اجتماعی و ارتباطات سازمانی، به طور عمده وابسته به مورد بوده و قابل تعمیم نمیباشد. از این رو در این مقاله با تأملی انتقادی، ضمن مرور نقش رسانههای اجتماعی در اجتماعیسازی سازمان، نگاه پوزیتویستی پژوهشگران سازمانی نسبت به این رسانهها مورد بحث و گفتگو قرار گرفته شده است. نتایج بررسیها نشان میدهد که نسبت به آثار مثبت رسانههای اجتماعی در سازمانها بزرگنمایی شده و مفید بودن آن، بستگی به کاربست اجرایی رسانه اجتماعی و تناسب آن با سازمان دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارتباطات توسعه، ارتباطات سازمانی، تأمل انتقادی، جهان سوم، رسانههای اجتماعی،
عنوان انگلیسی
A Critical Reflection on the Studies of the Use of Social Media in the Organization
چکیده انگلیسی مقاله
By describing online tools, social media provides a channel for transmitting or sharing information with wide audiences. These media target the organization's socialization by involving human factors in an organization's procedural and existential philosophy. Investigating the research conducted on the relationship between social media and organizational communication mainly induces a one-sided and positive attitude towards these media to the audience. The dominant theoretical discourse in the organizational field is that the use of social media is necessary and developmental because influencing organizational communication helps organizations to create a space for dialogue and interpersonal communication as well as attract the participation of stakeholders.But the main point is that empirical evidence in the field of social media and organizational communication is largely dependent on the case and cannot be generalized. Therefore, in this article, with a critical reflection, while reviewing the role of social media in the socialization of the organization, the positivist view of organizational researchers towards these media has been discussed. The results of the studies show that the positive effects of social media on organizations have been magnified and, as portrayed, are not necessarily beneficial to human factors and organizations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ارتباطات توسعه, ارتباطات سازمانی, تأمل انتقادی, جهان سوم, رسانههای اجتماعی
نویسندگان مقاله
میثم سام بند |
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت رسانهای، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیرۀ کیش، ایران
علی اکبر فرهنگی |
استاد تمام، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
فرنوش زنگوئی |
دانشجوی دکتری، گروه ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_6530_9d3de272776e3712147c33ff5f2baa07.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات