این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۳۴۹-۳۷۴

عنوان فارسی بررسی انتقادی کتاب صرف ۲ با رویکرد تحلیل توصیفی
چکیده فارسی مقاله نقد کتاب‌‌های درسی از اهمیت و جایگاه والایی برخوردار است. کتاب صرف 2، نوشتۀ احمد پاشازانوس، عضو هیئت‌علمی زبان و ادبیات عربی دانشگاه بین‌‌المللی امام خمینی (ره) قزوین، ضمن پرداختن به مسائلی درمورد اسم سعی کرده است تا با آوردن تمرین‌هایی در پایان هر درس برای مخاطب این امکان را فراهم کند که مطالب ارائه‌شده در دروس را به‌صورت عملی در تمرین‌ها برای خود حلاجی کند و موردواکاوی قرار دهد. این کتاب در ادامۀ کتاب الصرف 1 از همین نویسنده است. نوشتار حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و با اتکا به رویکرد تحلیل توصیفی دو سطح شکل و محتوای این کتاب را موردنقد و بررسی قرار می‌‌دهد. در این مقاله به تمام نقاط قوت و ضعف کتاب در دو حیطۀ شکل و محتوا و اشتباهات مؤلف با ارائۀ مستندات و نمونه‌‌های کتاب اشاره شده است و درآخر به‌صورت کلی می‌‌توان این کتاب را یک بستۀ علمی نامید که به‌روش قیاسی (ذکر قاعده، سپس ارائۀ شاهدمثال) سعی در ارائۀ محتوای صرفی دارد و نقش معنی و تفاوت‌‌های ظریف معنایی موجود در قالب‌‌های مختلف صرفی در آن کم‌رنگ است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله صرف 2، قواعد اسم، زبان‌شناختی عربی، تحلیل محتوا، برنامۀ درسی،

عنوان انگلیسی A Critical Review of the Book Conjugation 2 with a Descriptive Analysis Approach
چکیده انگلیسی مقاله Textbook criticism is of great importance and status. The book “Conjugation 2”, written by Ahmad Pashazanoos, while addressing issues related to the name, has tried with exercises at the end of each lesson to provide the audience with the opportunity to explore the material presented in practice. This book is a continuation of the book “Conjugation 1” by the same author. The present article critiques the two levels of form and content of this book by descriptive-analytical method and relying on the descriptive analysis approach. All the strengths and weaknesses of the book in the two areas of form, content and mistakes of the author have been pointed out by presenting documents and examples of the book. Finally, in general, this book can be called a scientific package that tries to provide inflectional content by deductive method (mentioning the rule and then providing an example witness( and the role of meaning and subtle semantic differences in different inflectional forms are insignificant.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله صرف 2, قواعد اسم, زبان‌شناختی عربی, تحلیل محتوا, برنامۀ درسی

نویسندگان مقاله زهره قربانی مادوانی |
استادیار زبان و ادبیات عربی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_6378_7df63f2ac1aa394640e8fba0c9603d29.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات