این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۲۱، شماره ۱، صفحات ۳۵۹-۳۸۶
عنوان فارسی
تحلیل و ارزیابی محتوای دستور در دو مجموعۀ آموزش نوین زبان فارسی و آموزش فارسی به فارسی براساس رویکرد دستور آموزشی
چکیده فارسی مقاله
ضرورت آموزش مؤثر و کاربردی دستور براساس نظریهها و رویکردهای نوین آموزش زبان دوم امری پذیرفته شده است. پژوهش حاضر میکوشد تا به این پرسش پاسخ دهد که متون بهکار گرفتهشده در مراکز آموزش زبان فارسی تا چه اندازه با دستاوردهای علمی آموزش دستور همگاماند و در همین جهت به ارزیابی محتوای دستور در دو مجموعۀ آموزش نوین زبان فارسی و آموزش فارسی به فارسی میپردازد. چهارچوب نظری این پژوهش رویکرد دستور آموزشی است. با بررسی بخش دستور این کتابها مشخص شد که آموزش نوین فارسی با همۀ کوششی که برای بهروزبودن ارائه میدهد، سیر مطالب دستوری در آن مشخص نیست، بر نقش نحوی کلمهها بهجای کاربرد آنها تأکید شده است و جملهها و ساختارهای آموزشدادهشده شکل واقعی و کاربردی زبان فارسی را منعکس نمیکنند. در مجموعۀ آموزش فارسی به فارسی نیز هرچند الگوی ساده به دشوار برای آموزش دستور انتخاب شده، آموزش ضمنی درکنار آموزش صریح موردتوجه قرار گرفته، اما موقعیتها و کارکردهای آموزشدادهشده کاربردی نیستند و تمرینها و تکلیفهای ارتباطی کمتر موردتوجه قرار گرفتهاند. در پایان مقاله، پیشنهادهایی برای تدوین متون آموزشی کاربردیتر بهویژه در زمینۀ آموزش دستور ارائه خواهد شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دستور زبان فارسی، ارزیابی محتوا، دستور آموزشی،
عنوان انگلیسی
The Analysis and Evaluation of Grammar Content in two AZFA Coursebooks of Amoozesh-e novin-e Zaban-e Farsi and Amoozesh-e Farsi be Farsi based on Pedagogical Grammar Approach
چکیده انگلیسی مقاله
The need for effective and practical instruction of grammar is accepted based on new second language teaching theories and approaches. The present study tries to answer the question that to what extent the coursebooks used in Persian language training centers are in line with the scientific achievements of teaching grammar, and in this regard, it evaluates the content of grammar in two AZFA coursebooks of “Amoozesh-e novin-e Zaban-e Farsi” and “Amoozesh-e Farsi be Farsi”. The theoretical framework of the current study is the pedagogical grammar approach, in which a forty-nine reviews checklist was designed according to the principles of it. After verifying the content validity of the mentioned checklist, analyzing and evaluating the grammatical content of the two coursebooks was carried out. Examining the grammar content of these books revealed that in Amoozesh-e novin-e Zaban-e Farsi the chain of grammatical contents is not clear and emphasizes the syntactic role of words instead of their use, and the sentences and structures taught do not reflect the real and practical form of the Persian language. In Amoozesh-e Farsi be Farsi, although the move from simple to difficult in teaching grammar is observed, implicit teaching is considered along with explicit teaching, but the situations and functions taught are not practical and communicative tasks are less considered.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دستور زبان فارسی, ارزیابی محتوا, دستور آموزشی
نویسندگان مقاله
محمدجواد هادیزاده |
دکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5918_03942b1360f58e0d7e2e84cfbb13ab22.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات