این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۲۰، شماره ۱۲، صفحات ۴۹-۶۶
عنوان فارسی
از رویکرد انتقادی تا خودپروری: نقد و بررسی کتاب نقد چیست؟ و پرورش خود
چکیده فارسی مقاله
این مقاله به بررسی و نقد کتاب نقد چیست؟ و پرورش خود، اثر میشل فوکو، هم از منظر محتوای کتاب و هم از منظر ترجمۀ فارسی آن میپردازد. فوکو در آثار واپسین خود مخصوصاً در این کتاب به موضوع روشنگری کانتی و مسئلۀ اخلاق مراقبت از خویشتن نگرشی خاص به موضوع سوژه، حکومتمندی، و پرورش خود پرداخته است. فوکو در نقد چیست؟ میکوشد رویکرد معرفتشناسانۀ کانتی به این سؤال که «چه میتوانم بدانم؟» را به پرسش انتقادی تغییرجهت دهد و بر این باور است که نقد حرکتی بازتعریف میشود که سوژه با این حرکت این حق را به خود میدهد که از حقیقت دربارۀ اثرهای قدرتش و از قدرت دربارۀ گفتمانهای حقیقتش پرسشگری کند. در بخش دوم کتاب او معتقد است که خود اثری هنری است. اثری هنری که هرکس باید بسازد و هرکسی آن را بهنوعی دربرابر خود دارد. در بخش دیگر، یعنی دربارۀ ارزیابی ترجمۀ فارسی این کتاب، میتوان گفت که هرچند به زبان سلیس و روان ترجمه شده است، فقدان مقدمۀ مترجمان و نداشتن نمایه و کتابنامه و برخی ترجمههای نادرست از اصطلاحات لاتین از کاستیهای این اثر محسوب میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پرورش خود و فوکو، حکومتمندسازی، روشنگری، رویکرد انتقادی،
عنوان انگلیسی
From the Critical Attitude to Self-Care: Review of What Is Critique and the Care of the Self
چکیده انگلیسی مقاله
This article reviews Michel Foucault’s late work, entitled What Is Critique and the Care of the Self, which deals with both the content of the book and its Persian translation. Foucault’s most recent work, especially in this book, deals with the subject of Kantian Enlightenment and the question of the ethics of taking care of a particular attitude to the subject and its governance and upbringing to express its critical view of modernity and social and moral structures. What is Foucault’s critique of the Kantian epistemological approach to the question of “what can I know?” Redirects to the critical question and believes that critique is a redefined movement that gives the subject the right to know the truth about his power effects and the power of his truth discourses. Ask a question. Concerning the second part of the book, one can also summarize Foucault’s words about his upbringing in his aesthetic attitude, something that Foucault himself emphasizes. He believes that it is an artwork in itself. An art work that everybody has to make, and everybody has it in their own way. Regarding the evaluation of the Persian translation of this book, it can be said that although it has been translated into fluent and fluent language, the lack of an introduction by the Persian translators and the lack of a profile and last references of the book and some incorrect translations of Latin terminology are some of the shortcomings of this work.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پرورش خود و فوکو, حکومتمندسازی, روشنگری, رویکرد انتقادی
نویسندگان مقاله
محمد اصغری |
دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
ندا محجل |
دانشجوی دکتری فلسفۀ معاصر، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_6108_d72f172357ad190d852c9393975d515d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات