این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۰، شماره ۱۲، صفحات ۱۳۷-۱۵۹

عنوان فارسی نقدی بر جامعه‌شناسی جنسیت با رویکردی اسلامی به‌مثابۀ یک کتاب درسی
چکیده فارسی مقاله کتاب درسی در نظام آموزش و پرورش جایگاه محوری دارد و یکی از مهم‌ترین ابزارهای یادگیری در کلیۀ سطوح تحصیلی به‌شمارمی‌رود. یکی از راه‌کارهای مهم ارتقای کتاب‌های درسی نقد و ارزیابی دقیق و کارشناسانۀ آن‌هاست. کتاب جامعه‌شناسی جنسیت با رویکردی اسلامی، اثر حسین بستان، به‌عنوان متن درسی، برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و نیز طلاب سطح سه در رشته‌های مطالعات زنان و جامعه‌شناسی تدوین شده است. منزلت علمی نویسنده ازیک‌سو، بدیع‌بودن موضوع کتاب از‌سوی‌دیگر، و رویکرد آموزشی داشتن کتاب ازسوی‌سوم این کتاب را شایستۀ نقد و بررسی قرار داده است. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی درصدد پاسخ‌گویی به این سؤال است که مزایا و کاستی‌های این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی چیست و تا چه حد شاخصه‌های کتاب درسی در این کتاب رعایت شده است؟ یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که اثر موردنظر هرچند به‌لحاظ قوت علمی، نوآوری، اتقان محتوایی، و نگارش ساده و روان شایستۀ تقدیر است، از جهت صوری، روش‌شناختی، و سازمان‌دهی ساختار و محتوای دروس براساس معیارهای تدوین متون درسی مبتلا به اشکالات جدی است و فاصلۀ زیادی با استاندادهای مطلوب دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نقد کتاب درسی، جامعه‌شناسی جنسیت، رویکرد اسلامی، ساختار کتاب درسی، محتوای کتاب درسی،

عنوان انگلیسی A Critiqe of Sociology of Gender with an Islamic Approach as a Textbook
چکیده انگلیسی مقاله A textbook has a central role in the education system, and it is one of the most important tools for learning in all levels of education. One of the important ways to improve textbook is to critique and evaluate them. “Sociology of Gender with an Islamic Approach”, written by Hossein Bostan, has been prepared for master’s degree and PhD students in women’s studies and sociology in university and seminary. The author’s scientific rank, the novelty of book’s subject and its educational approach make it worthy of criticism. This descriptive-analytical article seeks to answer the question of what the advantages and disadvantages of this book as a textbook are. Research findings indicate that this book, despite having significant advantages like scientific strength, innovation, content validity and fluent writing, suffers from serious problems in methodology, content, structure and organization of courses, and it is far from good standard.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله نقد کتاب درسی, جامعه‌شناسی جنسیت, رویکرد اسلامی, ساختار کتاب درسی, محتوای کتاب درسی

نویسندگان مقاله سمیه حاجی‌اسماعیلی |
پژوهش‌گر مقیم مرکز تحقیقات زن و خانواده، دانشجوی دکتری مطالعات زنان، دانشگاه ادیان و مذاهب

رضا حبیبی |
دانشیار و دبیر پژوهش گروه مبانی اندیشه، مؤسسۀ علوم انسانی، مسئول دفتر تألیف متون درسی جامعۀ‌الزهرا،


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_6129_1e1e570e5f9535739777c0ae48ab9e7c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات