این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۰، شماره ۱۰، صفحات ۹۷-۱۱۷

عنوان فارسی نقدی بر کتاب نظام‌های همکاری در کتاب‌خانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی
چکیده فارسی مقاله کتاب‌خانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی همواره تلاش دارند تا بهترین و مناسب‌ترین پاسخ را برای پرسش‌ها و نیازهای مراجعان خود فراهم کنند. باتوجه‌به افزایش روزافزون و تنوع فراوان منابع اطلاعاتی، هر کتاب‌خانه‌ای توان و امکان تهیه ودر‌دست‌رس ‌پذیرساختن آن‌ها را ندارد. نرگس نشاط همکاری میان کتاب‌خانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی را راه‌حلی برای توسعۀ دست‌رس‌‌پذیری کتاب‌خانه به انواع منابع اطلاعاتی جهت رفع نیازهای مراجعان آن‌ها می‌داند و درقالب کتاب‌ نظام‌‌های همکاری در کتاب‌خانه‌‌ها و مراکز اطلاع‌‌رسانی به این موضوع پرداخته است. این کتاب که می‌‌تواند منبعی آموزشی برای دانشجویان رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌‌شناسی و منبعی کاربردی برای متخصصان و حرفه‌‌مندان این علم قلمداد شود به‌شیوۀ توصیفی‌‌ ـ تحلیلی موردبررسی انتقادی قرار گرفت. در این مقاله، پس از معرفی کتاب موردبحث، نویسنده، و ناشر آن ساختار کتاب مورداشاره قرار گرفته و سپس به نقد شکلی و محتوایی اثر پرداخته شده است. اثر حاضر یک کتاب تخصصی در موضوع همکاری‌‌های بین‌ کتاب‌خانه‌‌ای و مراکز اطلاع‌‌رسانی و دارای سطح علمی مناسب است. از مهم‌ترین کاستی‌‌های کتاب ضعف در جنبه‌های کاربردی کتاب، عمومی‌بودن برخی مطالب، و کهنه‌بودن منابع آن است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله همکاری بین‌ کتاب‌خانه‌‌ای، مراکز اطلاع‌‌رسانی، امانت بین ‌کتاب‌خانه‌‌ای، اشتراک منابع، نقد محتوایی، نقد شکلی،

عنوان انگلیسی A Critical Review of Cooperation Systems in Libraries and Information Centers
چکیده انگلیسی مقاله Libraries and information centers always try to provide the best and most appropriate answers to their clients’ questions and needs. Due to the increasing and diverse variety of information resources, many libraries do not the capacity to provide these resources and make them accessible. Narges Neshat considers cooperation between libraries and information centers as a solution to expand the library’s access to a variety of information resources to meet the needs of their clients. Moreover, by publishing the book “Collaborative Systems in Libraries and Information Centers”, the author has addressed this issue. This resource, which can be considered as an educational resource for students of information and knowledge science and an applied source for specialists and professionals in this science, was critically examined in a descriptive-analytical manner. In this article, after introducing the book, its author and publisher, the structure of the book is mentioned, and then the book is reviewed in both form and content terms. This work is a specialized book in the subject of cooperation between libraries and information centers and has an appropriate scientific level. The most important weakness of this work is the lack of applied aspects; a few parts of this book are not specialized, and the resources used for this work are old.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله همکاری بین‌ کتاب‌خانه‌‌ای, مراکز اطلاع‌‌رسانی, امانت بین ‌کتاب‌خانه‌‌ای, اشتراک منابع, نقد محتوایی, نقد شکلی

نویسندگان مقاله حمیدرضا رادفر |
استادیار علم اطلاعات و دانش‌شناسی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران

مریم سلامی |
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران،‌ ایران

سولماز نوری |
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران،‌ ایران


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5876_2358d12729283b1d1b3cc5f08e9ff9ed.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات