این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۰، شماره ۱۰، صفحات ۱۸۷-۲۰۶

عنوان فارسی نقد کتاب مهارت‌های آموزشی و پرورشی (روش‌ها و فنون تدریس)
چکیده فارسی مقاله هدف این مقاله ارزش‌یابی، نقد، و تحلیل کتابی در حوزۀ تدریس است. در ارزش‌‌‌یابی کتاب از روش تحلیلی استفاده شده است. نمونۀ بررسی‌شده کتاب مهارت‌های آموزشی و پرورشی (روش‌ها و فنون تدریس) جلد اول، تألیف حسن شعبانی، است. کتاب موردمطالعه براساس شاخص‌‌های ظاهری و محتوایی فرم نقد کتب درسی دانشگاهی، شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی موردبررسی قرار گرفته است. براساس یافته‌‌های تحقیق، کتاب مدنظر امتیازات و نکات مثبتی دارد، مانند بیان مقدمه و اهداف در ابتدای هر فصل، استفاده از جداول و نمودارها، ارائۀ مدل مفهومی در ابتدای هر بخش، سلیس و قابل‌فهم‌بودن اثر، مرتبط‌بودن عنوان کتاب با نیازهای حرفه‌‌ای دانشجومعلمان. هم‌چنین کاستی‌‌ها و نقاط ضعف آن عبارت است از فاقد الگوی آموزشی اقناع‌کننده، بهره‌نبردن از یافته‌های علمی جدید، عدم تناسب در ارائۀ مطالب، عدم طرح سؤال‌‌های مبتنی‌بر ایجاد انگیزه و تفکر انتقادی، تکرار مخل برخی از مباحث کتاب با سایر دروس وابسته و کاستی‌‌هایی در نحوۀ استناددهی، بهره‌نبردن از منابع جدید، تنظیم چکیده و حجم و طرح جلد نامناسب کتاب.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نقد کتاب، روش‌‌ها و فنون تدریس، آماده‌‌سازی معلمان،

عنوان انگلیسی A Critique of Educational Skills (Teaching Methods and Techniques)
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this research is to evaluate, criticize, and analyze the book in the field of teaching. The analytical method is used in book evaluation. The first example of the book Teaching and Learning Skills (Teaching Methods and Techniques) is the first volume by Hassan Shaabani. The textbook has been studied based on the content and format of academic textbook critique, textbook review, and humanities textbook review. Based on the research findings, this book has some advantages and disadvantages such as the introduction of goals and objectives at the beginning of each chapter, the use of tables and diagrams, the presentation of conceptual models at the beginning of each chapter, students’ professional needs, as well as shortcomings and weaknesses such as lacking a persuasive educational model, lack of new scientific findings, inadequate presentation, lack of motivational and critical thinking questions, and repeated disruption of some book topics with other related lessons. The other shortcomings include how to cite, overlooking new sources, adjust abstract, volume, and book cover design which are inappropriate to reduce book productivity and efficiency for the audience.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله نقد کتاب, روش‌‌ها و فنون تدریس, آماده‌‌سازی معلمان

نویسندگان مقاله بتول سبزه |
استادیار علوم تربیتی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5880_4eb210c11beb554664c06ec3f919266c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات