این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۲۰، شماره ۱۰، صفحات ۲۴۷-۲۶۵
عنوان فارسی
نقدی بر کتاب روشها و فنون تدریس
چکیده فارسی مقاله
یکی از کارکردهای اساسی نظام آموزشی توجه به اصول آموزش و پرورش است و در این راستا معلمی نوعی هنر محسوب میشود که بداند چگونه تدریس باکیفیت داشته باشد. تألیف کتاب روشها و فنون تدریس از جملۀ این تلاش علمی است که هدف پژوهش حاضر نقد آن است. این مطالعه با روش کاوشگری فلسفی انتقادی به نقد کتاب یادشده، تألیف منوچهر وکیلیان، صورت گرفته که چاپ شانزدهم آن در سال 1395 انجام گرفته است. ابزار مطالعۀ یادشده کاربرگ نقد کتب درسی دانشگاهی شورای بررسی متون وکتب علوم انسانی بود. براساس یافتهها، مزایای شکلی کتاب شامل طرح جلد، حروفنگاری، و کیفیت چاپ و صحافی مناسب و مزایای محتوای آن شامل تناسب محتوا با اهداف درس موردنظر، پوشش خوب از سرفصلهای مصوب رشته، تناسب کتاب با سطح علمی دانشجویان پیامنور، پاسخگویی تاحدی به نیازهای علمی و کاربردی، توجه به مبانی نظری و پیشفرضهای موضوعی، رعایت اصول و اخلاق علمی، و سازواری با مبانی و اصول دینی و اسلامی است. کاستیهای شکلی و محتوایی اثر نیز عبارتاند از نامطلوببودن وضعیت ارجاعدهی، ضعیفبودن نقد و تحلیل، و قدیمیبودن منابع و دادههای آن.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کتاب درسی، روش و فنون تدریس، انتشارات پیامنور،
عنوان انگلیسی
A Review of the Teaching Methods and Techniques
چکیده انگلیسی مقاله
One of the basic functions of the education system is to pay attention to the principles of education, and in this regard, teaching is an art, so teachers need to how to teach with quality. The compilation of the book Teaching Methods and Techniques is one of the scientific endeavors that this research aims to criticize. This study was carried out by the method of critical philosophical exploration in the critique of the mentioned book, compiled by Manouchehr Vakilian, 16th edition, in 2016. The study tool was a review of academic textbooks and reviews of the Humanities Textbook Council. Based on the findings, the benefits of book’s format analysis include cover design, typography, good print, and book quality. The strengths of the content analysis include content fit for the course objectives, good coverage of approved subject headings, and book-level fit. Academic students of Payam-e Noor are partly responsive to scientific and applied needs, paying attention to theoretical foundations and subjective assumptions, observing scientific and ethical principles, and adapting to religious and Islamic principles and principles. Formal and substantive deficiencies in the work include inadequate referral status, weak criticism and analysis, outdated sources, and data.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کتاب درسی, روش و فنون تدریس, انتشارات پیامنور
نویسندگان مقاله
پروین صمدی |
دانشیار دانشگاه الزهرا، دکترای برنامه درسی
نشانی اینترنتی
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5883_f8bcdc85060e72db7bac36a78859915b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات