این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۰، شماره ۱۰، صفحات ۲۸۹-۳۰۷

عنوان فارسی نقد و تحلیل محتوای کتاب راه‌نمای تدریس در دانشگاه‌ها
چکیده فارسی مقاله مقالۀ حاضر با هدف نقد و تحلیل محتوا و ساختار کتاب راه‌نمای تدریس در دانشگاه‌ها تدوین شده است. روش پژوهش کاوش‌گری انتقادی است. کتاب از بُعد شکلی (امتیازات و کاستی‌ها) و نیز بُعد محتوایی (درون‌ساختاری) موردنقد و تحلیل قرار گرفته است. عمده‌ترین موارد نقد اثر عبارت‌اند از نثر ساده و روان، بیان اهداف کتاب، استفاده از اصطلاحات فنی ساده و کاربردی، ارائۀ پیش‌نیازهای مفهومی، بیان معایب و محاسن روش‌های تدریس، ارائۀ خلاصه‌ای از مطالب مهم در انتهای فصل، ازجمله نقاط قوت کتاب قلمداد می‌شوند. مهم‌ترین اِشکال کتاب تأکید بر روش‌های سنتی و نپرداختن به روش‌های نوین تدریس است. نویسندگان بین مفاهیم روش‌ها، فنون، و مهارت‌های تدریس تفکیک قائل نشده‌اند. تیترهای به‌کارگرفته درون فصل‌ها انسجام کافی ندارند. هدف‌های آموزشی در ابتدای هر فصل ذکر نشده‌اند. از تصویر و شکل برای فهم بیش‌تر متن بسیار کم بهره گرفته‌اند. روش‌ها و تکنیک‌های پرورش تفکر (که اساس تدریس در سطح آموزش عالی است) موردغفلت قرار گرفته است. مبانی نظری و پیشینۀ پژوهش‌ها درحد انتظار یک کتاب درسی دانشگاهی نیست. در پایان مقاله پیش‌نهادهایی به‌منظور اصلاح و بهبود محتوای کتاب ارائه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روش‌های تدریس، تدریس در دانشگاه، نقد کتاب درسی، آموزش عالی،

عنوان انگلیسی A Critical Analysis of Handbook of College Teaching
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this article is to criticize and analyze the content and structure of “the Handbook for College Teaching”. The research method was a critical exploration. The book has been criticized and analyzed in terms of its form (advantages and shortcomings) as well as its content (intra-structure). The main positive points of the book are simple and fluent prose, expressing the objectives of the book, using simple and technical terms, presenting conceptual prerequisites, expressing the disadvantages and benefits of teaching methods. However, the negative points are its emphasis on traditional methods and its ignorance of the new teaching methods. The authors did not make a distinction between the concepts of teaching methods, techniques, and skills. There is no appropriate cohesion among the titles within the chapters. Instructional objectives are not mentioned at the beginning of each chapter. Only a few pictures and images were used to help the learners understand the text. Critical thinking methods and techniques, as an integral component of higher education, were, to a great extent, neglected. The theoretical background and the literature of the related studies do not meet academic book expectations. At the end of the article, suggestions are made to improve the content of the book.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله روش‌های تدریس, تدریس در دانشگاه, نقد کتاب درسی, آموزش عالی

نویسندگان مقاله حسین عبداللهی |
دانشیار رشتۀ مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5885_401b7d3bdae6321aa2c4f3e0f0531435.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات