این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۲۵-۳۴
عنوان فارسی
میزان کمکیابی دانشجویان دانشگاه شیراز از کتابدار در انجام تحقیقات کتابخانهای
چکیده فارسی مقاله
این تحقیق به منظور تعیین میزان کمکیابی دانشجویان رشتههای علوم تربیتی و علوم انسانی از کتابدار در انجام تحقیقات کتابخانهای خود در دانشگاه شیراز انجام شده است. روش تحقیق، پیمایشی و ابزار آن پرسشنامهای بود که بین 100 نفر از دانشجویان توزیع گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل 63 پرسشنامه دریافت شده حاکی از این بود که 1/92 درصد از افراد مورد مطالعه احساس نیاز به کمک داشتند و از بین آنها 2/76 درصد از کسی کمک گرفتهاند در حالیکه از بین مراحل انجام یک تحقیق، بیش از همه در مرحلهء یافتن اطلاعات مرتبط (68 درصد) به کمک نیاز داشتند. نتایج همچنین نشان داد که دانشجویان کمترین کمک را از کتابدار درخواست نمودهاند (25 درصد) و علت آن را عدم توانائی کتابدار در کمک کردن دانستهاند. براساس یافتههای حاصل از این بررسی میتوان عدم آشنائی کافی دانشجویان با توانائی و تخصص کتابدار را، بعنوان مهمترین مانع بر سر راه کمکیابی دانشجویان از کتابدار دانست که حل این مشکل مستلزم انجام اقدامات مؤثر براساس مطالعات و تحقیقات هدفمند و مفید میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کمکیابی،دانشجو،کتابدار،تحقیقات کتابخانهای
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
This research attempts to ascertain the extent of educational and humanities students’ assistance-seeking from the librarian in conducting their library searches in Shiraz University. The research method is a survey one and the instrument of gathering data is a questionnaire, distributed among oone hundred students. The data analysis indicates that 92.1 percent of the respondents were in need of the librarian’s help, whereas only 76.2 percents of them sought assistance. 68 percents of the respondents asserted that they needed the most help during the stage of gathering related data. The library patrons believe that the librarian is unable to give any useful help. According to the results, students’ inadequate familiarity with the librarians’ expertise and ability is the most important barrier for the students’ attitudes toward the librarian’s abilities to assist the use of the information center. To solve such a problem, useful plannings and educational instructions would be necessary.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
دکتر عبدالرسول جوکار | mohammad abdolrasoul jokar
دانشیار علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
فاطمه معتمدی | f motamedi
دانشجوی دکتری علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
نشانی اینترنتی
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-41&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-252717.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات