این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۰، شماره ۸، صفحات ۲۲۳-۲۴۷

عنوان فارسی نقد کتاب Français Général pour les étudiants des universités (فرانسۀ عمومی برای دانشجویان دانشگاه‌ها)
چکیده فارسی مقاله کتاب فرانسۀ عمومی (1370-1373) کتابی دانشگاهی در حوزۀ آموزش زبان فرانسه در ایران است و انتشار مجدد آن نشانۀ استقبال از آن است. این جستار نقدی است بر اهداف اثر، نوع متون، محتوی آن از نظر تخصصی و غیرتخصصی‌بودن و نهایتاً رویکرد اثر در آموزش درک مطلب نوشتاری. در این تحقیق، ابتدا نشان داده‌ایم که تدوین‌کنند‌گان «پروژه تدوین کتب دانشگاهی برای آموزش زبان‌های خارجی»، اهداف شیوۀ ساختار ـ کلی ـ دیداری ـ شینداری را گرته‌برداری کرده‌اند، اما رویکرد آموزشی اثر با رویکرد ساختار ـ کلی ـ دیداری ـ شنیداری مطابقت ندارد. در بخش دوم، با تکیه بر الگوی تحلیل کوپ (1986) نشان داده‌ایم که متونی که مؤلفان برگزیده‌اند، به‌جز یک متن، همگان‌فهم، اغلب اطلاعی، و از نظر موقعیت ارتباطی بسیار کم‌تنوع‌اند. در این بخش دیده شد که روند مدنظر کمیتۀ تدوین، یعنی آسان به سخت و همگان‌فهم به نیمه‌تخصصی در این اثر رعایت نشده است. در بخش سوم، بررسی مبتنی‌بر الگوی کلی موراند (1979) مشخص کرد که رویکرد آموزشی اثر برای درک مطلب نوشتاری مستقیم و پایین ـ بالاست. به‌طور کلی، بی‌توجهی مؤلفان به موقعیت‌های ارتباطی گوناگون، به حوزه‌های مفهومی گوناگون و به‌ویژه دستاوردهای شناختی هم‌عصر با این اثر و حتی قدیمی‌تر از آن، باعث روزآمدنبودن آن در سال انتشارش شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرانسۀ عمومی، درک ‌مطلب نوشتاری، نوع متن، رویکرد کلی،

عنوان انگلیسی A Critical Review of Français Général Pour les Etudiants des Universités
چکیده انگلیسی مقاله General French (1991-1994) is one of the important textbooks in the teaching / learning of FFL in Iran. This work aims to evaluate the objectives of book and the properties of its texts according to their degree of specialization and the methodology of the work in relation to the teaching of understanding of the writings. First, we have shown that the objectives of the committee in question are slammed on those of the structure-global-audio-visual methods and that the General French content does not correspond to these. Secondly, using the Coupe’s (1986) analysis model, we have shown that all the texts contained in the book, except one of them, are popular, informative and limited to a small number of communication situation. In this part, we have noted that the process of presenting from easy to difficult and from popularized to specific, proposed by the committee, is not followed in the book. And finally, in a third step, relying on the Global Approach of Moirand (1979), we noted that the method of the book to teach reading understanding is bottom-up. In general, the failure to take into account various communication situations, such as various conceptual domains and psycho-cognitive learning, means that General French is already outdated at its first publication in bookshops.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله فرانسۀ عمومی, درک ‌مطلب نوشتاری, نوع متن, رویکرد کلی

نویسندگان مقاله کامیار عبدالتاجدینی |
استادیار دانشگاه اصفهان، رشتۀ تخصصی: علوم زبانی

نازیتا عظیمی میبدی |
استادیار دانشگاه اصفهان، رشتۀ تخصصی: علوم زبانی


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5732_add79240ef0797e318f8e19c2c9a24be.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات