این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۰، شماره ۸، صفحات ۳۹۵-۴۲۲

عنوان فارسی جستاری در نگرش انتقادی دانشجویان زبان انگلیسی دربارۀ برنامۀ زبان‌آموزی در ایران: مطالعۀ طولی درون‌گرایانه
چکیده فارسی مقاله این تحقیق با روش ‌کمّی و به‌صورت پیمایشی و مطالعۀ طولی درون‌گرایانه با هدف بررسی نگرش انتقادی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد صورت پذیرفت. به این شرح که پرسش‌نامۀ «نگرش انتقادی درخصوص زبان‌آموزی در ایران» که پیشوایی و کساییان (2013) طراحی و اعتبارسنجی کرده‌اند، بین 164 دانشجو (91 دانشجوی دختر و 73 دانشجوی پسر) در نیم‌سال اول و آخر تحصیل، یعنی در دو مرحله با فاصلۀ زمانی 5/3 و 5/1 سال (هنگام ورود و هنگام دانش‌آموختگی آن‌‌ها از دانشگاه)، در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در گرایش‌‌های آموزش و مترجمی زبان انگلیسی در چهار دانشگاه استان مرکزی توزیع شد. آلفای کرونباخ پایایی این پرسش‌نامه را 93/0 نشان داد. با استفاده از آزمون‌‌های آماری از‌ قبیل آزمون من‌ویتنی و تحلیل واریانس یک‌طرفه نشان داده شد که میزان بینش انتقادی این دانشجویان درطول تحصیل رشد معنا‌داری نداشته است. نتایج این پژوهش برای دانشجویان، استادان، و طراحان برنامۀ درسی مفید بوده است و زمینۀ رشد بینش انتقادی را برای دانشجویان رشتۀ زبان انگلیسی فراهم می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زبان‌‌‌آموزان ایرانی، مطالعۀ طولی درون‌گرایانه، نگرش انتقادی،

عنوان انگلیسی An Investigation into the Critical Attitudes of Iranian EFL Students toward English Language Learning in Iran: An Introspective Longitudinal Study
چکیده انگلیسی مقاله In the mid-twentieth century, critical pedagogy was at the forefront of educational theorists’ focus, and curriculum designers sought to combine critical pedagogy practices with university curricula. Therefore, by using quantitative method through a survey and an introspective longitudinal study, the present research was conducted to investigate the critical attitude of undergraduate (BA) and postgraduate (MA) students. Accordingly, a Critical Pedagogy Attitude Questionnaire, developed by Pishvaei and Kasaian (2013), was distributed among 164 male and female students (in the first and last semester of study). The participants were majoring in English translation and Applied Linguistics courses at four universities in Markazi province. The reliability of this questionnaire through Cronbach’s alpha was .93. Then, statistical tests such as the Mann-Whitney test and one-way ANOVA indicated that the students’ critical pedagogy attitudes did not significantly grow in the process of education from the first to the last semester. The results of this study are useful for students, professors, and curriculum designers. They also provide critical insight for EFL students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله زبان‌‌‌آموزان ایرانی, مطالعۀ طولی درون‌گرایانه, نگرش انتقادی

نویسندگان مقاله مجتبی مقصودی |
استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

ابوالفضل خدامرادی |
استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

سید حسن طالبی |
استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5665_d83f436b97f0978749c2dac2daf2af9b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات