این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۰، شماره ۶، صفحات ۳۷۵-۳۹۸

عنوان فارسی تحلیلی بر التزام بازبینی برنامه‌های درسی رشتۀ باستان‌شناسی براساس رویکرد برنامه‌ریزی درسی مبتنی‌بر شایستگی
چکیده فارسی مقاله  نگارنده در این پژوهش علل التزام تغییر سرفصل‌های درسی رشتۀ باستان‌شناسی را در تمام مقاطع آن نه براساس سلایق، بلکه برمبنای الگو و مدل برنامه‌ریزی درسی مبتنی‌بر شایستگی بررسی و تبیین کرده است. برنامه‌های درسی در این رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بیش از سی سال است که بازبینی نشده است و برنامه‌های درسی دورۀ دکتری نیز از ابتدای تأسیس این مقطع به همین شکل بوده است. امروزه، در جهان برنامه‌های درسی براساس مهارت‌محوری تنظیم می‌شوند و عناصر بسیاری در تدوین این برنامه‌ها موردنظر قرار می‌گیرد. در این پژوهش با درنظرگرفتن مهارت‌های عمومی تعریف‌شده برای دانش‌آموختۀ باستان‌شناسی در شبکۀ اطلاعات شغلی آمریکا (O*NET) به‌منزلۀ شاخص تحلیل محتوای شایستگی آموزشی باستان‌شناسی در ایران میزان هم‌پوشانی برنامه‌های درسی با این مهارت‌های مرجع بازبینی شده است. هدف اصلی نیز تأکید بر لزوم بازبینی درس‌ها برمبنای رویکرد برنامه‌ریزی درسی مبتنی‌بر شایستگی است. گردآوری داده‌های موردنیاز در این پژوهش به‌صورت کتاب‌خانه‌ای و اسنادی و شیوۀ پردازش داده‌ها توصیفی و تحلیلی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رشتۀ باستان‌شناسی، برنامۀ درسی، مهارت، رویکرد شایستگی،

عنوان انگلیسی An Analysis of the Obligation to Review Archaeology Curriculum Based on Competency-Based Curriculum Approach
چکیده انگلیسی مقاله This study examines the reasons for the commitment to change in the Archaeology curriculum at all levels of its curriculum, not based on preferences but on the basis of competency-based curriculum models. The undergraduate and postgraduate courses in this field have not been reviewed for more than thirty years, and the PhD curriculum has been the same since its beginning. Today, in the world, curricula are shifting to skill-based, and many elements are being considered in formulating these programs. This study, considering the skills defined for archaeological graduates in the US Occupational Information Network (O * NET) as an index of the content analysis of archaeological educational competence in Iran, examines the relevance of this. The chapters deal with the skills. Its main purpose is to emphasize the need to review these courses based on a competency-based curriculum approach. The collection of data required in this study is library and documentary, and the method of data processing is descriptive and explanatory.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رشتۀ باستان‌شناسی, برنامۀ درسی, مهارت, رویکرد شایستگی

نویسندگان مقاله مهسا ویسی |
استادیار گروه پژوهشی تاریخ فرهنگی، پژوهشکدۀ علوم تاریخی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5496_394a4d74a2b1b9d2460e25d6e7fcc342.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات