این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۰، شماره ۵، صفحات ۲۸۹-۳۰۶

عنوان فارسی بررسی انتقادی کتاب مقدمه‌ای بر تاریخ‌نگاری
چکیده فارسی مقاله کتاب مقدمه‌ای بر تاریخ‌نگاری نوشتۀ راجر اسپالدینگ و کریستوفر پارکر است که در هفت فصل به مسائل مختلفی درزمینۀ تاریخ‌نگاری پرداخته‌‌اند و مباحثی مرتبط با فلسفۀ تاریخ و روش تحقیق در تاریخ را نیز موردبررسی قرار داده‌‌اند. نویسندگان تأکید خود را بر علم تاریخ (تاریخ به‌مثابۀ گزارش) قرار داده و مؤلفۀ اساسی در جستار‌‌های تاریخی را بررسی مکاتب تاریخی و فکری دانسته‌‌اند. ازاین‌روی، نویسندگان به مباحث و مکاتبی چون تاریخ‌نگاری حزب ویگ، اندیشۀ پیشرفت، نازیسم، جنسیت در تاریخ، مارکسیسم، و تاریخ فرهنگی پرداخته‌‌اند. بخش‌‌های مزبور می‌تواند سرنمونی جهت بررسی مکاتب فکری و تاریخی باشد. علاوه‌براین، نویسندگان فصلی را نیز به روش نوشتن مقاله در دورۀ کارشناسی اختصاص داده‌‌اند که درس‌نامۀ نافعی فراروی دانشجویان می‌‌نهد. مقالۀ حاضر، که با رویکرد تحلیلی به‌نگارش درآمده، به بررسی انتقادی کتاب مقدمه‌‌ای بر تاریخ‌نگاری پرداخته و به این نتیجه رسیده که کتاب موردبررسی علی‌‌رغم ضعف‌‌ها، ایرادات نگرشی وارد بر نویسندگان، و زاویۀ دید محدود آنان راه‌نمای سودمندی درزمینۀ نگارش مقاله در دورۀ کارشناسی و الگوی مطلوبی برای بررسی مکاتب تاریخی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تاریخ‌نگاری، گذشته، تاریخ علمی، پست‌مدرنیسم، مکاتب تاریخی،

عنوان انگلیسی A Critical Study of Book of Historiography: An Introduction
چکیده انگلیسی مقاله The book, Historiography: An Introduction, written in seven chapters by Roger Spalding and Cristopher Parker has studied various issues in the field of historiography and has explored contents on the philosophy of history and the method of research in history. The authors place their emphasis on the science of history (history as a report) and consider the essential components of historical inquiry as the study of historical and intellectual schools. The authors have, therefore, studied schools such as the Whig historiography, progressive Idea, National Socialism, Gender in history, Marxism, and cultural history. These sections can be a model for studying historical and intellectual schools. In addition, writers have written about undergraduate essay writing tips that are useful for students. The present article, using an analytical approach, critically reviews the book and concludes that despite its weaknesses, defects of writer’s theories, and limited perspective, it is a useful guide for undergraduate essay writing and a good model for studying historical schools.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تاریخ‌نگاری, گذشته, تاریخ علمی, پست‌مدرنیسم, مکاتب تاریخی

نویسندگان مقاله محسن مرسل‌پور |
دانشیار گروه تاریخ، عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران،


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5386_69e1a8862b7ad3daa6233176b69cfdd8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات