این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۲۰، شماره ۴، صفحات ۱۵۵-۱۷۹
عنوان فارسی
نقد مجموعۀ فارسی بیاموزیم
چکیده فارسی مقاله
باوجود تنوع منابع الکترونیک، کتاب درسی همچنان اصلیترین ابزار آموزش زبان محسوب میشود و نقد و بررسی این کتابها میتواند کیفیت آموزش را ارتقا دهد. در این مقاله با روش اسنادی ــ انتقادی و براساس مجموعهای از شاخصها و معیارهای ارزیابی کتابهای درسی دانشگاهی ویراست دوم از جلد نخست مجموعۀ فارسی بیاموزیم را نقد و بررسی کردهایم. باتوجهبه پنج محور نقد ساختاری، محتوایی، زبانی، روشی، و فرهنگی ــ اجتماعی، از مزایای این اثر میتوان به شیوۀ کلی آموزش الفبا، ارائۀ تمرینهای ابداعی، انتخاب عنوانهای کاربردی، و طرح موضوعهای مفید در محتوای درسها اشاره کرد و از معایب آن میتوان انسجامنداشتن ساختاری کتاب در ترتیب آموزش حروف و مطالب دستوری و فقدان فهرست منابع و نقص فهرست مطالب را نام برد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نقد محتوایی، نقد ساختاری، نقد زبانی، نقد روشی، نقد فرهنگی ــ اجتماعی، آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان،
عنوان انگلیسی
A Review on The Second Edition of Farsi Biyamuzim
چکیده انگلیسی مقاله
Despite the variety of electronic resources, textbooks continue to be the main medium of language teaching. Thus, criticizing them can improve the quality of education. This paper reviews the 1st volume of the 2nd Edition of “Farsi Biamuzim”, based on a set of standards and criteria for evaluating academic textbooks. Among the five criticism criteria of structure, content, language, method, and society and culture, the advantages of this work can be found in the general way of teaching the alphabet, providing innovative exercises, selecting practical topics, and designing useful topics in the content of lessons. Its disadvantages can be attributed to the structural inconsistency of the book in the instruction of letters and grammatical materials and the lack of a list of sources and a defect in its list of contents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نقد محتوایی, نقد ساختاری, نقد زبانی, نقد روشی, نقد فرهنگی ــ اجتماعی, آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان
نویسندگان مقاله
عصمت خویینی |
استادیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
محمد پارسانسب |
استاد زبان و ادبّیات فارسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
ناصر کرمانی |
دانشجوی دکترای زبان و ادبّیات فارسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5238_88905ff79d209bdc3dd229a4523ee6c2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات