این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۲۰، شماره ۴، صفحات ۳۵۳-۳۷۲
عنوان فارسی
تحلیل انتقادی صورت و محتوای اشعار کتابهای فارسی دوره دوم متوسطه
چکیده فارسی مقاله
در برنامه درسی ایران، درس فارسی و کتاب آن بهعنوان مهمترین ابزار آموزش زبان رسمی اهمیت بسیاری دارد. ازسوییدیگر، شعر در انواع منظوم و غیرمنظوم آن در ادبیات فارسی از اهمیت بسیاری برخوردار است. ازاینرو، پژوهش حاضر بر آن است که بهروش کتابخانهای تحلیل محتوای تلفیقی (کمی و کیفی) به توصیف تحلیلی کتابهای فارسی این دوره بپردازد و نشان دهد که آیا اشعار مندرج در این کتابها قابلیت بهتصویرکشیدن یک شمای کلی متناسب، متعالی، و مطابق واقع از شعر فارسی را در ذهن دانشآموزان دارد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که کتابهای موردنظر بیشتر نثرمحور است. اشعار انتخابشده بیشتر به ادب حماسی، میهنی، پایداری، و انقلاب اختصاص دارد و بهدلیل عدم پراکندگی متناسب در نوع ادبی، سبک شعر، قالب شعری، بحر و وزن، و... اشعار کتابهای فارسی این دوره چهره درستی از شعر فارسی را به مخاطب نشان نمیدهد. ضمن اینکه از نظر جایگاه شاعران مطرحشده و آثار منتخب از ایشان نیز موارد قابلنقد بسیاری در هر سه کتاب وجود دارد. بنابر موارد یادشده، پژوهش صورتگرفته بر ضرورت بازنگری و اصلاح کتابهای درسی موردمطالعه صحه میگذارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کتاب فارسی، اشعار کتاب فارسی، تحلیل محتوا، دورۀ دوم متوسطه،
عنوان انگلیسی
A Critical Analysis of the Form and Concept of Poems of Secondary High Schools Persian Literarute Books
چکیده انگلیسی مقاله
In the curriculum of Iran, the Persian Literature lessons and its textbooks play a significant role. At the same time, poetry is very important in Persian literature. For these reasons, this paper intends to describe analytically the Persian Literature books of this period in a quantitative and qualitative way to examine the status of poetry and the intellectual and aesthetic approaches of the selected poems. We want to know if the poems in these books have the ability to portray an appropriate, transcendent, and realistic picture of Persian poetry in students’ minds. The results indicate that the books in question are mostly prose-based. The selected poems are mostly devoted to epic, patriotic and revolutionary literature, and from an intellectual and aesthetic point of view, they may not be attractive enough to encourage students to read and enjoy textbooks in class. Due to the inappropriate distribution of poems in literary genres, styles of poetry, poetry formats, and poems of Persian books, this course does not show the correct face of Persian poetry to the audience. In terms of the status of the poets and their works, there are also many criticisms of the three books. Therefore, this study emphasizes the necessity of revising and modifying the textbooks studied.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کتاب فارسی, اشعار کتاب فارسی, تحلیل محتوا, دورۀ دوم متوسطه
نویسندگان مقاله
محمد عالی زاده مرشت |
دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
قدسیه رضوانیان |
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
سمانه جعفری |
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5323_57a56e0c01814747f09a8018bd02b019.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات