این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۲۰۵-۲۲۳

عنوان فارسی نقد و بررسی کتاب طراحی و ارتباطات بصری: ره‌یافتی بر روش‌شناسی بصری
چکیده فارسی مقاله تفکر خلاق اساسی‌ترین توانایی مغز بشر است. هنرمند طراح از طریق ارتباطات بصری همواره سعی دارد با ایده‌های تازه از هیچ بسیار بیافریند. «برونو موناری» از هنرمندان خلاق و نوآوری است که در سال 1967م تجربیات و آموزش‌های نوآورانه‌ای را روی دانشجویان علاقه‌مند در دانشگاه هاروارد آغاز کرد و تجربیات، موفقیت‌ها، و ناکامی‌هایشان را در کتابی با عنوان طراحی و ارتباطات بصری: ره‌یافتی بر روش‌شناسی بصری با علاقه‌مندان به اشتراک گذاشت. این مقاله کتاب برونو موناری، ترجمه پاینده شاهنده، چاپ سال 1387 را معرفی و بررسی نقادانه می‌کند. بیان نکات تأمل‌برانگیز باهدف سودمندی اثر و معرفی هرچه بهتر و بیش‌تر روش مؤلف درجهت برنامه‌ریزی برای یک دوره کامل تدریس ارتباطات بصری در دانشگاه‌ها و هنرستان‌های کشور از اهداف این مقاله است. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی با رویکرد انتقادی و ابزار گردآوری داده‌های کتاب‌خانه‌ای، مقالات، و منابع اینترنتی معتبر است. این کتاب می‌تواند با ارائه خلاقانه‌تر تصاویر و عکس‌ها، دادن نظم و انسجام منطقی به آن‌ها، و حذف و اضافه بخش‌هایی از مطالب بر سودمندی بیش‌تر آن‌ها برای کلیه دروس مرتبط با هنرهای تجسمی بیفزاید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برونو موناری، روش‌شناسی بصری، ارتباطات بصری، تحلیل کیفی، ‌محتوا،

عنوان انگلیسی A Critique of the Book “Visual Design and Communications: Contribution to a Teaching Methodology”
چکیده انگلیسی مقاله Creativity is the most basic ability of the human brain. The artist with visual communication always tries to create great ideas with new ideas. Bruno Monari is an artist and creative innovator. In 1967, Monari initiated innovative experiences and training of interested students at Harvard University and included their experiences, successes, and failures in a book entitled “Visual Design and Communications: Contribution to a teaching methodology”. This article introduces and critically examines the book of Bruno Munari, which was translated by Paiandeh Shahandeh in 2008. The purpose of this article is to express the points to be considered in order to make the work more effective and to introduce more and more of the author’s approach to planning for a complete teaching of visual communication at universities and colleges in the country. The research methodology is descriptive-analytical with a critical approach, and the tools for collecting library data, articles, and Internet resources are valid. The book can be enriched by providing more creative images and pictures, giving them the right logical consistency, and deleting and adding parts of the content to its beneficial coefficient for all those related to visual arts.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله برونو موناری, روش‌شناسی بصری, ارتباطات بصری, تحلیل کیفی, ‌محتوا

نویسندگان مقاله علیرضا طاهری |
استاد دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.

سحر صادقی |
کارشناس ارشد پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5267_36ec2eb8240e5dcd7f3bed9680d9f18a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات