این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۳۵۵-۳۷۵

عنوان فارسی نگاهی به فرهنگ و ساختار موسیقی کلاسیک هندوستانی به‌بهانۀ بازخوانی انتقادی کتاب موسیقی شمال هند
چکیده فارسی مقاله این نوشتار کتابِ موسیقیِ شمالِ هند از مجموعه‌ کتاب‌های تجربه موسیقی؛ بازنمود فرهنگ را بازخوانی کرده است و هدف آن نقد کتابِ مدنظر با‌توجه‌به دوگانۀ مباحث فنی ‌‌ـ ‌‌موسیقایی و اجتماعی ‌ـ ‌موسیقایی بوده است. نظر به این‌که این مقاله با ذکر جزئیات کلیات را کشف می‌‌کند، منطق اجرایی آن قیاسی و اهداف آن تحلیلی، توصیفی، و تطبیقی است. تحلیل داده‌های فنی ـ ‌موسیقایی کتاب فوق با تطبیق برخی مفاهیم موسیقی کلاسیک ایرانی هم‌راه است. نقش ناواژه‌ها و عنصر بداهه‌پردازی در روندِ آفرینش موسیقی کلاسیک هندوستانی از موضوعات موردبررسی و نقد است. جایگاه موسیقی در حیات معنوی هند، تغییرات اجتماعی، و البته تأثیرات آن در موسیقی هند و تأثرات آن از موسیقی هندوستانی دیگر مبحث این مقاله است. با‌عنایت‌به متن کتاب و واکاوی آن می‌توان دریافت که مقولۀ جهانی‌شدگی نه‌فقط بر حیات اجتماعیِ موسیقی هندوستانی، بلکه در خود صوت موسیقایی و مناسبات درون‌صنفی تأثیر داشته است. به‌نظر می‌رسد محتویات صوتی راگاها در موسیقی هندوستانیْ فاقد تعریف قطعی و با طیفی از تعاریف مواجه است که قرائت و سابقۀ ذهنی موسیقی‌دان، به‌انضمام اتمسفر اجرا، در شکل‌گیری آن تعیین‌کننده است. تالا، مرتبط با مقولۀ زمان‌بندی موسیقی هندوستانی، زنجیری است که حلقه‌های آن را هجاهای کلامی می‌سازند و صناعت نوازندگان سازهای نغمگی، سازهای کوبه‌ای، و رقصنده را به یک‌دیگر مرتبط می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موسیقی کلاسیک هند، موسیقی هندوستانی، رقص کلاسیک هند، تغییرات موسیقایی، راگا و تالا، بداهه‌پردازی،

عنوان انگلیسی A Study of the Cultural and Musical Structure of Indian Classic Music for Critical Rereading of the Book “The Music of Northern India”
چکیده انگلیسی مقاله This paper has attempted to reread the book The Music of Northern India from the collections of the musical experiments as a symbol of culture collection, and the aim of this research is to criticize the mentioned book considering the musical-technical dual discussions and the musical-social issues. Regarding that, this paper mentions the details for discovering the totals, the executive logic behind the paper is comparative, and its aims are analytical, descriptive, and comparative. Analyzing the technical-musical data of the mentioned book is in line with comparing some concepts of Iranian classical music. The role of the non-words and improvising elements in the creation of Indian classical music is the main issue of the criticism. The role of music in the mental life of India, social changes and, of course its influences on Indian music is another issue for discussion in this paper. Considering the text of the book and analyzing the text, we can understand that globalization not only has influenced the social life of the Indian music but also has been influential on musical sound and inter-social relations. It seems that the sound content of the Ragas in Indian music lacks any clear definition, and we face a series of definitions that reading and mental record of the musician, in line with performance atmosphere, have played an important role in the formation of the music. Tala, which is related to the musical timing of Indian music, is like a chain whose rings are formed by the verbal syllables and the art of the melodic instrument players, percussions, and the dancers relate them to each other.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله موسیقی کلاسیک هند, موسیقی هندوستانی, رقص کلاسیک هند, تغییرات موسیقایی, راگا و تالا, بداهه‌پردازی

نویسندگان مقاله نوید وزیری |
دانشجوی کارشناسی‌ ارشد اتنوموزیکولوژی (موسیقی‌شناسی)، دانشکدۀ موسیقی، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5280_2a587f7b324c39458668e52c3d5650c5.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات