این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، جلد ۳۷، شماره ۳، صفحات ۹۱۹-۹۵۲

عنوان فارسی شناسایی مؤلفه‌های مدیریت دانش در استارت‌آپ‌های رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی و ارائه مدل
چکیده فارسی مقاله امروزه موفقیت حال و آینده در رقابت بین سازمان‌ها تا حد کمی مبتنی‌بر تخصص راهبردی منابع فیزیکی و مالی و تا حد زیادی مبتنی‌بر مدیریت راهبردی دانش و دارایی‌های دانشی است. ظهور شرکت‌ها و سازمان‌هایی که شالوده اصلی آن‌ها مبتنی‌بر دانش و استفاده از ایده‌ها، خلاقیت و نوآوری‌ها از واقعیت‌های دنیای کسب‌وکار جدید است. هدف کلی این پژوهش شناسایی مؤلفه‌های مؤثر مدیریت دانش در استارت‌آپ‌های شاخه علم اطلاعات و دانش‌شناسی و ارائه مدلی در این خصوص است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش در زمره تحقیقات آمیخته اکتشافی قرار دارد. پژوهش حاضر در دو بخش کیفی (فراترکیب) و کمّی (دلفی و تحلیل عاملی اکتشافی) صورت گرفت. جامعه در بخش کیفی شامل مقاله فارسی و لاتین مرتبط با مدیریت دانش در استارت‌آپ‌ها است که با توجه به معیارهای ورود در روش فراترکیب انتخاب شدند. جهت دستیابی به اجماع در خصوص مؤلفه‌های مستخرج از فراترکیب از روش دلفی و نظرسنجی از 30 نفر از اعضای هیئت‌علمی این رشته، استفاده شد. بخش کمی نیز شامل 323 نمونه­ از شرکت‌های مرتبط با استارت‌آپ‌ درزمینه علم اطلاعات و دانش‌شناسی است که با روش طبقه‌ای تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری داده­ها پرسشنامه است­ که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه برابر 0/811، تأیید شد. به‌منظور تجزیه ­و تحلیل داده­ها از تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم­افزارهای آماری اس.­پی.­اس.­اس. بهره ­برده شد. براساس تحلیل عاملی اکتشافی 128 گویه پرسشنامه در 9 مؤلفه اصلی و 55 مؤلفه فرعی طبقه‌بندی شده است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان می‌دهد 9 مؤلفه کاربست دانش (23/875)، تسهیم دانش (11/261)، خلق دانش (8/805)، سازمان‌دهی دانش (2/426)، شناسایی دانش (2/820)، ارائه دانش (2/684)، توسعه دانش (2/342) تغییر دانش (2/047) و حفاظت دانش (1/876) بر مدیریت دانش در استارت‌آپ‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی مؤثر است. بر این اساس کاربست دانش‌ دارای بیشترین واریانس و حفاظت دانش از کمترین واریانس برخوردار است. با توجه به مطالعات محدود که درزمینه استارت‌آپ‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی در داخل کشور صورت گرفته است، نتایج این پژوهش می‌تواند به‌عنوان مدلی برای پیاده‌سازی مدیریت دانش در تبیین و شناخت عوامل مؤثر بر استارت‌آپ‌های شاخه علم اطلاعات و دانش‌شناسی یاری نماید و زمینه را برای رشد و توسعه هرچه بیشتر این‌گونه استارت‌آپ‌ها فراهم کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله علم اطلاعات و دانش‌شناسی، مدیریت دانش، استارت‌آپ‌

عنوان انگلیسی Identifying the Components of Knowledge Management in Startups in the Field of Knowledge and Information Sciences and Providing One Model
چکیده انگلیسی مقاله Today, the present and future success of competition between organizations is based, in part, on the strategic expertise of physical and financial resources and, to a large extent, on the strategic management of knowledge and knowledge assets. The main foundation of emerging companies and organizations based on knowledge and the use of ideas, creativity, and innovation is the reality of the new business world. The overall purpose of this research identify the effective components of knowledge management in the startups of the field of information science and science and provide a model in this regard. The main purpose of this study is to identify the effective components of knowledge management in startups in the field of information science and epistemology and to provide a model in this regard. This research is applied in terms of purpose and is exploratory mixed research in terms of method. The present study was conducted in two parts: qualitative (meta-combination) and quantitative (Delphi and exploratory factor analysis). The population in the qualitative part included Persian and Latin articles related to knowledge management in startups, which were selected according to the inclusion criteria in the meta-combined method. In order to reach a consensus on the components extracted from the meta-combination, the Delphi method and a survey of 30 faculty members in this field were applied. The quantitative section includes 323 examples of startup-related companies in the field of information science and epistemology, which were selected by systematic stratified random sampling method. The data collection tool was a questionnaire whose reliability was confirmed by Cronbach's alpha for the whole questionnaire equal to 0.811. SPSS statistical software was used to do exploratory factor analysis by which 128 items of the questionnaire were classified into 9 main components and 55 sub-components. The results of confirmatory factor analysis show 9 components of knowledge application (23.875), knowledge sharing (11.261), knowledge creation (8.805), organizing knowledge (4.426), knowledge identification (2.820), knowledge presentation (2.684), knowledge development (2.342), knowledge change (2.047), and knowledge protection (1.876) are effective on knowledge management in information science and epistemology startups. Accordingly, knowledge application has the most variance and the knowledge protection has the least variance. Considering the limited studies that have been done in the field of information science and science startups in the country, the results of this research can be used as a model for implementing knowledge management in explaining and recognizing the factors affecting information science and science startups and provided further development of such startups.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Knowledge and Information Sciences, Knowledge Management, Startup.

نویسندگان مقاله زیبا محمدزاده روشتی | Ziba Mohammadzadeh Reveshti
Payame Noor University, Tehran, Iran.
دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

افشین موسوی چلک | Afshin Mousavi Chelak
Payame Noor University, Tehran, Iran.
دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

فاطمه آجرلو | Fatemeh Ajorloo
Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran.
دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

سعید چهره | Saeed Chehreh
Payame Noor University, Tehran, Iran.
دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3881-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کسب‌وکار الکترونیک
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات