این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۳۷، شماره ۲، صفحات ۶۴۱-۶۶۴
عنوان فارسی
تأثیر سواد دیجیتال بر مصرف محتوای دیجیتال در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده فارسی مقاله
زندگی در دنیای امروز بدون دسترسی به اطلاعات امکانپذیر نیست. اطلاعات و فناوریهای مربوط به آن تمامی زوایای زندگی را در عصر حاضر دربرگرفته است. هدف این پژوهش سنجش سواد دیجیتال و مصرف محتوای دیجیتال و بررسی رابطه بین آنها در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال تحصیلی 98-99 است. این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی است. با توجه به تعداد افراد جامعه آماری (نزدیک به 6000 نفر)، تعداد 360 نفر از افراد جامعه بر اساس جدول «کوکران»، به روش تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه استفاده شده است که اولی ترجمه پرسشنامه استاندارد «دانشگاه داندی» است و برای انجام پژوهشی با مضمون سواد دیجیتال تهیه شده بود و پرسشنامه دوم، محققساخته است و با همکاری اساتید مجرب و صاحبنظر در این زمینه تدوین شده است. پایایی پرسشنامهها با استفاده از روش آلفای «کرونباخ» محاسبه شد و نتیجه حاکی از آن است که هر دو از پایایی بالایی برخوردارند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که تمامی مؤلفههای سواد دیجیتال، یعنی همکاری و بهاشتراک گذاشتن محتوای دیجیتال، یافتن اطلاعات، ارزیابی کیفی اطلاعات (تعامل آنلاین و ابزارهای آنلاین)، مدیریت اطلاعات و اطلاعرسانی، و درک و مشارکت در فعالیتهای دیجیتال در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی «دانشگاه شهید باهنر کرمان» در حد متوسط است. همچنین، چهار مؤلفه مصرف محتوای دیجیتال شامل زیرساختها، سطح دسترسی و بازیابی، میزان مصرف محتوای دیجیتال، و قالبها در سطح متوسط و مؤلفه مدیریت مصرف پایینتر از حد متوسط قرار دارند. نتایج پژوهش همچنین، نشان میدهد که بین مؤلفههای درک و مشارکت در فعالیتهای دیجیتال، یافتن اطلاعات، همکاری و بهاشتراک گذاشتن محتوای دیجیتال، مدیریت اطلاعات و اطلاعرسانی با میزان مصرف محتوای دیجیتال رابطه افزایشی (مستقیم) و معنادار وجود دارد. اما بین مؤلفه ارزیابی کیفی اطلاعات (تعامل آنلاین و ابزارهای آنلاین) و میزان مصرف محتوای دیجیتال رابطه معناداری وجود ندارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سواد دیجیتال، محتوای دیجیتال، مصرف محتوای دیجیتال، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی
عنوان انگلیسی
The effect of digital literacy on the consumption of digital content among graduate students of Shahid Bahonar University of Kerman
چکیده انگلیسی مقاله
Life in today's world is not possible without access to information. Information and related technologies cover all walks of life in the present age. The purpose of this study is to assess digital literacy and consumption of digital content and to investigate the relationship between them among graduate students of Shahid Bahonar University of Kerman in the academic year of 2019-2020. According to the number of people in the statistical community (nearly 6000 people), according to the Cochran table, only 360 people in the community were selected as a sample by simple random sampling and based on the availability and interest in participating in the study. Two questionnaires were used to collect data. The first is the translation of the standard questionnaire of Dundee University, which was prepared for conducting research on digital literacy, and the second questionnaire was developed by a researcher and developed with the cooperation of experienced and expert professors in this field. The reliability of the questionnaires was calculated using Cronbach's alpha method and the result indicates that the questionnaires have a high reliability. The research findings indicate that all components of digital literacy, i.e. cooperation and sharing of digital content, information retrieval, quality evaluation of information (online interaction and online tools), information management and information and understanding and participation in digital activities among Graduate students of Shahid Bahonar University of Kerman are average. Also, the four components of digital content consumption, including infrastructure, level of access and retrieval, the rate of consumption of digital content and templates are in the middle level and the component of consumption management is below average. The results show that there is an increasing (direct) and significant relationship between the components of understanding and participating in digital activities, information retrieval, collaboration and sharing of digital content, information management and information with the consumption of digital content. But there is no significant relationship between the component of quality evaluation of information (online interaction and online tools) and the consumption of digital content.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Digital Literacy, Digital Content, Digital Content Consumption, Shahid Bahonar University of Kerman, Graduate Students
نویسندگان مقاله
عادل سلیمانینژاد | Adel Soleimani Nezhad
بخش علم اطلاعات و دانششناسی؛ دانشگاه شهید باهنر کرمان؛ کرمان، ایران؛
فریبرز درودی | Fariborz Droudi
Iranian Research Institute for Information, Science and Technology (IranDoc); Tehran, Iran
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)؛ تهران، ایران؛
فاطمه رهجو | Fateme rahjoo
Shahid Bahonar University of Kerman; Kerman, Iran;
بخش علم اطلاعات و دانششناسی؛ دانشگاه شهید باهنر کرمان؛ کرمان، ایران؛
نشانی اینترنتی
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3611-9&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سواد (اطلاعات، دیجیتال، محتوا، و رسانه)
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات