این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۳۶، شماره ۴، صفحات ۹۷۱-۹۹۳
عنوان فارسی
طراحی مدلی برای ارزیابی وبگاههای دانشگاههای ایران به کمک روش ویکور فازی
چکیده فارسی مقاله
وبگاههای دانشگاهی از مهمترین معیارهای وبسنجی دانشگاهها در سطح جهانی هستند. در این مقاله مدلی بر پایه تصمیمگیری چندمعیاره برای اندازهگیری شاخصهای ارزیابی وبگاه دانشگاه معرفی شده است. مدل پیشنهادی دارای شش بُعد اصلی شامل «کاربردپذیری»، «محتوا»، «عملکرد»، «خدمات دانشجویان»، «کارایی» و «قابلیت اطمینان» به همراه چهارده سنجه شامل «قابلیت فهم»، «پوشش»، »صحت»، «وضوح»، «هویت دانشگاه»، «اطلاعات آموزشی»، «ناوشپذیری»، «دانشجومحوری»، «کنترل»، «پشتیبانی مبتنی بر وب دانشجویان»، «نگهداری»، «دسترسپذیری»، «سرعت»، و «وقوع خطا در پیوند» است. در گام بعد، بهدلیل ابهام ذاتی موجود در مفاهیم این شاخصها از ترکیب روش مجموعههای فازی همراه با روش رتبهبندی «ویکور» برای وزندهی و رتبهبندی شاخصها و سنجهها استفاده شده است. در روش «ویکور» سعی بر این است که نزدیکترین جواب به گزینه ایدهآل انتخاب شود. در نهایت، مدل ارزیابی دقیقی برای سنجش کیفیت وبگاههای دانشگاهی تدوین شده و سپس، نتایج حاصل از آن با اعمال مدل پیشنهادی بر وبگاه 10 دانشگاه برتر ایران بررسی شده است. با توجه به این نتایج از میان تمامی شاخصها، شاخص «صحت» بیشترین اهمیت و شاخص «وقوع خطا در پیوند» کمترین اهمیت را داراست. همچنین، این نتایج نشان میدهد که بین روشهای «ویکور فازی»، روش «وبسنجی» و روش «شاخص ارزیابی وب» همبستگی معناداری وجود ندارد. نتایج حاصل از این پژوهش به طراحان وبگاههای دانشگاهی کمک میکند تا از ضعفهای طراحی خودآگاهی یافته و به کمک آن به تقویت وبگاههای دانشگاهی بپردازند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
وبگاه دانشگاهی، رتبهبندی وبگاه، نظریه مجموعههای فازی، روش ویکور، وبسنجی، شاخص ارزیابی وب
عنوان انگلیسی
Designing a Model for Evaluating Iranian University Websites: Using Fuzzy VIKOR Approach
چکیده انگلیسی مقاله
Academic websites are one of the most important criteria to measure university websites worldwide. In this paper a model based on multi-criteria decision-making for measuring university website's evaluation indicators is introduced. The proposed model has six main dimensions including "usability", "content", "functionality", "student services", "efficiency" and "reliability" along with fourteen indicators including "understandability", "coverage", "accuracy", "clarity", "university identity", "educational information", "navigability", "student-centeredness", "control", "student web-based support", "maintenance", "accessibility", "speed" and "link error". In the next step, due to the inherent ambiguity in these concepts of indicators, a combination of fuzzy set method with the VIKOR ranking method has been used to weigh and rank indicators and metrics. In VIKOR method, an attempt is made to select the closest answer to the ideal option. Finally, a detailed evaluation model has been developed to measure academic websites' quality. Then, by applying the proposed model on the website of top ten universities in Iran, the results are reviewed. According to these results, the "accuracy" index is the most important, and the "link error" indicator is the least important among all indicators. These results also show that there is no significant correlation between "fuzzy-VIKOR" method, "webometrics" method, and "web assessment index" method. The results of this study help university website designers become aware of weaknesses of web designs and use it to strengthen academic websites.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Academic Website, Website Ranking, Fuzzy Set Theory, VIKOR Approach, Webometrics, Web Assessment Index
نویسندگان مقاله
فرانک حسین پولی ممقانی | Faranak Hosseinpouli Mamaghani
Department of Management and Economics; University of Tarbiat Modares; Tehran, Iran
دانشکده مدیریت و اقتصاد؛ دانشگاه تربیت مدرّس؛ تهران، ایران؛
غلامعلی منتظر | Gholam Ali Montazer
Department of Information Technology Engineering; University of Tarbiat Modares; Tehran, Iran;
دانشکده مهندسی فناوری اطلاعات؛ دانشگاه تربیت مدرّس؛ تهران، ایران؛
نشانی اینترنتی
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6563-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت محتوا
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات