این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، جلد ۳۶، شماره ۴، صفحات ۱۲۰۳-۱۲۲۱

عنوان فارسی اصطلاح‌نامۀ آموزشی (اصطلاح‌نامه تصویری، مدلی برای نمایش محتوای آموزشی)
چکیده فارسی مقاله ارائه محتوای آموزشی در قالب اصطلاح‌نامه تصویری به‌منظور افزایش یادگیری فراگیران فرضیه‌ای است که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرد. نشان می‌دهیم که: 1) می‌توان محتوای آموزشی را در قالبِ ساختار اصطلاح‌نامه‌ای ارائه کرد، و 2) این الگوی ساختاری به‌عنوان یک ابزار مؤثر آموزشی، در آموزش علوم کاربرد دارد و موجب افزایش یادگیری فراگیران می‌شود. نخست، به‌عنوان مطالعه موردی، کتاب شیمی سال اول دبیرستان انتخاب ‌شد و تمام مفاهیم و موضوعاتی که در این کتاب مطرح شده‌، در قالب یک اصطلاح‌نامه تصویری ارائه شد. سپس، با استفاده از دو روش آزمون و پیمایش به سنجش نمرات و نظرات گروه‌های آزمون و واپایش در چند دبیرستان تهران اقدام شد. نتایج فعالیت‌های میدانی انجام‌شده بر روی گروه‌های دانش‌آموزان، فرضیه افزایش یادگیری به‌دلیل استفاده از اصطلاح‌نامه تصویری را تأیید می‌کند. استفاده از الگوی اصطلاح‌نامه‌ای برای تنظیم محتوای آموزشی ایده جدیدی است که برای اولین بار مطرح می‌شود. از مزایای اصطلاح‌نامه‌ آموزشی می‌توان حشو‌‌زدایی، نگاه کلی به موضوع، یادآوری مطالب پیش‌آموخته، طبقه‌بندی و سازماندهی محتوای آموزشی، سهولت در انتقال مفاهیم، دسترسی سریع‌ به مطالب مورد نظر، استفاده در شبکه اینترنت، و آموزش مجازی را بر‌شمرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اصطلاح‌نامه، آموزش، محتوای آموزشی، یادگیری

عنوان انگلیسی Educational Thesaurus (Pictorial Thesaurus, a Model for Displaying Educational Content)
چکیده انگلیسی مقاله Provide learning content in a pictorial thesaurus format to increase learning in students is the hypothesis that in this article was studied. This study showed that: 1) we can provide learning content in a thesaurus format, and 2) This format can be effective as an educational media in science education that leads to increase learning in students.  In this study, as a case study, the first year of high school chemistry book was selected. Then all the concepts and issues in this book was presented in the form of a pictorial thesaurus. Then by two statistical methods (test and survey), comments and scores of the test and control groups in some of Tehran schools were measured. The results of field activities confirm the hypothesis of increased learning due to the pictorial thesaurus. Thesaurus format benefits include concision, looking from above to the subject, reminded subjects taught before, classification and organization of educational content, ease of intuition of concepts, quick access to desired content, virtual education and distance learning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Thesaurus, Education, Learning Content, Learning

نویسندگان مقاله تقی رجبی | Taghi Rajabi
Iranian Research Institute for Information Science and Technology (IranDoc); Tehran, Iran
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)؛ تهران، ایران؛

حسین غریبی | Hossein Gharibi
Department of Physical Chemistry; Tarbiat Modares University; Tehran, Iran
دانشکده علوم پایه؛ دانشگاه تربیت مدرس؛ تهران، ایران؛

محمد ابویی‌اردکان | Mohammad Abooyee Ardakan
Faculty of Management; University of Tehran; Tehran, Iran;
دانشکده مدیریت؛ دانشگاه تهران؛ تهران، ایران؛


نشانی اینترنتی http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3370-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اصطلاح شناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات