این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، جلد ۳۶، شماره ۳، صفحات ۸۹۳-۹۲۰

عنوان فارسی اثر یادگیری استراتژیک بر تقویت سرمایه اطلاعاتی با نقش میانجی معماری دانش سازمانی مطالعه موردی: شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری تهران
چکیده فارسی مقاله در عصر حاضر، رشد روزافزون فناوری‌های اطلاعات و نیاز سازمان‌ها به این مهم جهت بقا و رقابت موجب شده هر سازمانی که این موضوع را نادیده بگیرد، دچار افول و از چرخه رقابت حذف شود. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یادگیری استراتژیک بر تقویت سرمایه اطلاعاتی با تحلیل نقش میانجی معماری دانش سازمانی است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش جمع‌آوری داده‌ها، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل 600 شرکت‌ دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری تهران است که بر اساس جدول «مورگان» تعداد 235 نفر از کارکنان این شرکت‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی اتفاقی انتخاب شدند. ابزار اصلی جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه است و تجزیه‌ و تحلیل اطلاعات نیز با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام ‌گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که یادگیری استراتژیک بر تقویت سرمایه اطلاعاتی شرکت‌های دانش‌بنیان تأثیر مستقیم و معناداری دارد و به‌طور غیرمستقیم و از طریق متغیر میانجی معماری دانش سازمانی نیز بر تقویت سرمایه اطلاعاتی اثرگذار است. همچنین، نتایج در خصوص مباحث یادگیری استراتژیک حاکی از آن است که معماری دانش سازمانی و سرمایه اطلاعاتی، نوآوری‌های نظری به‌همراه داشته و به مدیران و ذی‌نفعان شرکت‌های دانش‌بنیان در درک و چگونگی تأثیرگذاری یادگیری استراتژیک بر تقویت سرمایه اطلاعاتی با تأکید بر معماری دانش سازمانی کمک می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری استراتژیک، معماری دانش سازمانی، سرمایه اطلاعاتی، شرکت‌های دانش‌بنیان

عنوان انگلیسی The Effect of Strategic Learning on Information Capital Strengthening with the Mediating Role of Organizational Knowledge Architecture Case Study: Knowledge Base Companies of Tehran Science and Technology Park
چکیده انگلیسی مقاله In the current era, the growing size of information technology and the need for organizations to survive and compete, has caused organizations ignoring this issue to decline and be eliminated from the competition cycle. Accordingly, the aim of the present study is to investigate the effect of strategic learning on strengthening information capital by analyzing the mediating role of organizational knowledge architecture. The present study is descriptive-correlational in terms of practical purpose and in terms of data collection method. The statistical population includes 600 knowledge-based companies located in Tehran Science and Technology Park. According to Morgan's table, 235 employees of these companies were selected using haphazard random sampling method. The main tools of data collection, questionnaire and data analysis were also performed using structural equation modeling. The research findings show that strategic learning has a direct and significant effect on strengthening the information capital of knowledge-based companies and also indirectly affects the strengthening of information capital through the intermediate variable of organizational knowledge architecture. The results show that strategic learning is one of the important factors influencing the strengthening of information capital of knowledge-based companies, which affects the strengthening of information capital both directly and through organizational knowledge architecture. Also, the results of strategic learning topics, organizational knowledge architecture and information capital bring theoretical innovations and help managers and stakeholders of knowledge-based companies in understanding and how to influence strategic learning to strengthen information capital by emphasizing organizational knowledge architecture.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Strategic Learning, Organizational Knowledge Architecture, Information Capital, Knowledge-based Companies

نویسندگان مقاله رضا سپهوند | Reza sepahvand
Faculty of Economics and Administrative Sciences, Lorestan University, Khorramabad, Iran
دانشکده علوم اقتصادی و اداری؛ دانشگاه لرستان؛ خرم‌آباد، ایران؛

محمدامین آئینی | Mohammad amin aeiny
Faculty of Economics and Administrative Sciences; Lorestan University; Khorramabad, Iran
دانشکده علوم اقتصادی و اداری؛ دانشگاه لرستان؛ خرم‌آباد، ایران؛

محمد حسین آزادی | Mohammad Hossein azadi
Faculty of Economics and Administrative Sciences, Lorestan University, Khorramabad, Iran
دانشکده علوم اقتصادی و اداری؛ دانشگاه لرستان؛ خرم‌آباد، ایران؛


نشانی اینترنتی http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-7388-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ارزیابی و تحلیل
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات